Cykelprojekter

Luk alle
Åben alle

Aulum som cykellaboratorium

Cykelskovture, bilfri-søndage eller cykelfester. Hvad kan få dig op på cyklen? I Aulum fik ideerne frit spil, da byen var valgt som cykellaboratorium for Herning Cykler.

Vi ville teste, om et lokalsamfund kan flytte 5 % af de kortere bilture til cyklen. Herning Cykler dækker hele kommunen. Derfor anlægger vi løbende nye stier og gennemfører kampagner i flere af landsbyerne. I en periode på to år ville Herning Cykler se, hvad et lokalsamfund som Aulum kunne opnå.

Cykelfest eller mountainbiketur?

Halvdelen af pengene til projektet blev brugt til at forbedre de fysiske forhold i byen, det vil sige nye stier og andre forbedringer for cyklister. Samtidig undersøgte og forbedrede vi forholdene ved byens skoler. I den forbindelse var der kampagner for skolerne, der havde fokus på cykling.

Den anden halvdel af pengene blev brugt på en række events og kampagner, som skulle være med til at få flere til at vælge cyklen i byen. I Aulum havde vi i samarbejde med borgerforeningen nedsat en kreativ arbejdsgruppe, som kom med ideer og forslag til, hvordan vi kunne flytte folk fra bil til cykel. Det var meget forskelligt; for eksempel cykelfest, mountainbiketure eller gratis cykellapning.

Biltrailer med børnecykler og grej til cykelaktiviteter

Herning Cykler har fra 2017 til og med 2019 udlånt en trailer fyldt med cykler og grej til cykelaktiviteter til børneinstitutioner og skoler i Herning Kommune. Udlånet var en succes, og tilbagemeldingerne fra institutionerne var rigtig gode.

Cykl dig sund

Projektet var baseret på et kursusforløb med start 26. april og med slut i løbet af sommeren 2017. Cykelprojektet henvendte sig til voksne borgere, som var potentielle nye cyklister. Borgere som måske i fremtiden vil cykle til arbejde, på studie, i fritiden eller for at styrke helbredet.

Projektet

Cykelprojektet blev afholdt over 6 gange og var et kursustilbud, hvor kursisterne fik indsigt i:

  • Cykeltyper- og udstyr
  • Mountainbikebaner
  • Cykelreparation
  • Cykelture- og afstande
  • Natur og kultur
  • Cykelteknik og sikkerhed
  • Kost og helbred
  • Egne mål og muligheder

Cykelprojektet blev afholdt over syv dage af fire timer pr gang, og var et delforløb i det større projekt "Naturen som social løftestang". Herning Cykler samarbejdede med tre af Herning Kommunes afdelinger om projektet. Derved har fire afdelinger, fordelt på to forvaltninger, arbejde med projektet. 

  • Natur og Grønne områder
  • Social og Sundhed
  • Beskæftigelse og Integration
  • Vej, Trafik og Byggemodning (Herning Cykler)

Michael underviser i cykelteknikker - hvordan virker bremser og gear, og hvordan udnyttes vægtbalancen på cyklen bedst.

Alle har valgt en cykel og fået samling på cykelhjelm, refleksvest og drikkedunk, og så er der afgang mod Herningsholm Erhvervsskole.

Rundvisning i cykelmekanikerværkstedet på Erhvervsskole, hvor vi blev klog på, at cykelbranchen efterspørger cykelfagfolk.

Så er "Cykl dig Sund" holdet klar til afgang mod Bjerrely Fiskesø - en cykeltur på 13 km. Nogle cyklede retur, og kom derved op på ialt 26 km.

Cykelturen køres fra Løvbakke naturcenter til Ovstrup Hede. 20 km. ud og 20 km. hjem. Madpakkerne blev velfortjent nydt i udkigstårnet.

Indstilling af sadlen kom på plads før vi startede den 17 km. lange tur på racercykel. Turen gik forbi Knudemosesøen, og sluttede ved CHPEA.

Cykelfælleskabet Fruehøjgaard

I knap 2 år samarbejdede Herning Cykler Boligselskabet Fruehøjgaard om cykelprojektet "Cykelfælleskabet Fruehøjgaard". Formålet var at få flere til at se fordelene ved at cykle.

Projektet fokuserede på glæden ved at cykle, den frihed og de muligheder det giver, og ikke mindst det fællesskab der opstår, når vi cykler.

Hvem deltog:

  • En gruppe beboere fra Brændgårdparken og Fruehøj.
  • 2 medarbejder fra administrationen ved Boligselskabet Fruehøjgaard.
  • 2 medarbejder fra Herning Cykler.
  • 1 medarbejder fra Dansk Skolecykling.

Beboerne var den bærende drivkraft i projektgruppen. Nogle var med fordi de cykler meget, og andre fordi de generelt bakker op om aktiviteter og fællesskab i boligområdet.

Hvad nu?

Projektet Cykelfælleskabet Fruehøjgaard blev en succes. Derfor blev beboerne og de administrative medarbejder fra Fruehøjgaard enig om, at fortsætte det gode arbejde, selv om Herning Cykler ikke kunne deltage mere. Cykelfælleskabet holder løbende møder, hvor der blandt andet bliver talt om cykelværkstedet, generelle cykelfremmende tiltag og cykelture.

Se filmen der viser nogle af højdepunkterne i cykelprojektet "Cykelfælleskabet Fruehøjgaard".

Cykelpædagoger, dagplejere og forældre

Herning Cykler sætter fokus på førskolebørnene. De små poder skal ganske enkelt have gode cykelvaner fra start.

Børnene skal blive sikre på cyklen, institutionerne skal naturligt vælge cyklen til ture og leg, og forældrene skal snuppe cyklen på den korte tur til institutionen. Herning Cykler arbejder med forskellige tiltag der understøtter dette.

Cykler, hjelme og aktivitetsgrej

Herning Cykler indkøbte børnecykler, løbecykler, hjelme og aktivitetsgrej som institutionerne i en forsøgsperiode kunne lånes i op til 3 uger af gangen. Redskaberne var samlet i en trailer som institutionerne kunne hente.

Cykelpædagoger 

Herning Cykler og en instruktør fra Dansk Skolecykling har uddannet nitten cykelpædagoger. Ideen med kurset var at hæve de køretekniske kompetencer hos det pædagogiske personale. Udover køreteknikken var der fokus på cykelleg og redskaber til aktiviteter.

Cykeltrailer

Hvis børnene skal få gode cykelvaner, er det også op til forældrene. Herning Cykler købte en cykeltrailer, som forældre kunne låne i en periode. På den måde kunne familien finde ud af, om en cykeltrailer kunne være et godt alternativ for dem, inden de måske selv købte en.

Christiania cykler til dagplejer

I 2014 blev der indkøbt otte  ladcykler med elmotor. De blev uddelt til dagplejere i byen. På den måde lærer børnene i en tidlig alder at bruge cyklen. Cyklerne giver samtidig dagplejerne mulighed for, at bevæge sig længere væk med børnene. Sidenhen er der indkøbt 10 cykler mere da der var stor efterspørgsel på flere ladcykler.

Cykelskole for børn 2015

I påsken 2015 deltog otte friske 5. klasses piger og drenge på årets cykelskole. Der blev cyklet, grinet og indleget cykelteknik i løbet af de to dage.

Årets cykelskole havde base på Engbjergskolen i Snejbjerg, og her havde Michael Bremer, idrætskonsulent fra DGI Midtjylland, stillet en cykelbane op - en forhindringsbane som skal gennemføres cyklende.

Det kan jeg ikke gøre

Da Michael havde forklaret, hvordan bane skulle cykles, var første reaktion fra flere af eleverne "Det kan jeg ikke gøre!". Men efter et par runder og små fif under vejs kom alle igennem uden problemer.

Efter en kort pause skulle eleverne lave øvelser forskellige steder i Herning omegn. Cykelturen gik til Fuglsang Sø, Sønderagerskolen, Løvbakkerne, Lundgårdskolen og Tjørring skolen. Der blevet blandt andet øvet sidde- og trædeteknik ved at cykle så tæt på kegler som mulig i en cirkel og lave store og små ottetaler uden at sætte foden i jorden. 

Sneen væltede ned

På anden dagen væltede sneen ned, men heldigvis var det på forhånd bestemt, at en del af øvelserne skulle foregå i parkeringshuset ved Føtex.

I parkeringshuset blev der øvet balance ved at cykle zigzag mellem kegler, som var opsat på ramperne mellem to tomme parkeringsdæk.

Balancen og samarbejde blev også trænet ved blindecykling, hvor den der skulle cykle fik bind for øjnene og den anden skulle så guide, hvor der skulle cykles. Til at starte med en meget grænseoverskridende øvelse, men eleverne synes hurtigt, det var vildt sjovt.

Om cykelskolen

Cykelskolen blev afholdt over to dage, hvor der blev undervist i generel cykling med fokus på cykelleg. Begge dage var der øvelser, som var med til at gøre de unge bedre til at cykle. Vigtigst af alt var der fokus på det sjove ved at cykle og det at blive en bedre cyklist.

Efter de to dage var der blevet cyklet ca. 40 km, og alle var enige om, at de var blevet bedre til at cykle.

Herning Kommune cykler i arbejdstiden

En gruppe medarbejdere fra Teknik og Miljø og By, Erhverv og Kultur i Herning Kommune har sagt ja til at være cykelambassadører for resten af deres arbejdspladser. De gode budskaber skal frem, så vi kan få endnu flere op på cyklen.

En transportvaneundersøgelse blandt medarbejderne i Herning Kommune har vist, at  der er et potentiale i at få medarbejderne til at cykle mere i arbejdstiden. Undersøgelsen viste, at 50 % bruger bilen til ærinder i arbejdstiden. Vi skal have flyttet de kortere ture fra bilen til cyklen. 

Medarbejderne er fra to afdelinger i Herning Kommune cykler. De cykler, når de skal handle ind. De cykler, når de skal aflevere børn. Og de cykler, når de har et ærinde i arbejdstiden. Kun en sjælden gang imellem ser vi disse medarbejdere bag rattet i bilen. Cyklen er deres fortrukne transportmiddel. Derfor skal de være med til at videreformidle de gode budskaber om at cykle.

Interne cykelambassadører

Herning Cykler har udvalgt medarbejderne til at medvirke i et projekt i Herning Cykler. Sammen med projektmedarbejdere fra Herning Cykler, skal ambassadørerne vise resten af kommunen, at det er fedt at cykle.

Projektgruppen mener, at der skal en række ændringer til i kommunen for at få flere op på cyklen. Overordnet set handler det om en række fysiske ændringer, nogle overordnede politikker for hvordan cyklen skal bruges samt information og kampagner. Cykelparkering, badefaciliteter samt nemmere adgang til booking af cyklerne er nogle af de tiltag, der skal hjælpe resten af kommunen op på cyklen.

Målet med projektet er at få reduceret antallet af medarbejdere, som benytter bil til arbejde med 5 %. Udover det er målet at reducere antallet af arbejdsrejser i bil.

Transportnetværket Industri Vest

Herning Cykler har fokus på transporten til og fra arbejdet. Vi har målrettet et projekt om transporten i Industriområde Vest i Herning by. I foråret 2016 tog vi derfor kontakt til alle virksomheder i området.

Projektet tog udgangspunkt i oprettelse af et transportnetværk for industriområdet. 

8 virksomheder viste fra starten interesse for projektet, og de blev derfor indbudt til en snak om eventuelle tiltag i området. Fokus var på forbedringer i forhold til cyklister, gående samt brugere af den kollektive trafik.

Ud af de 8 virksomheder valgte 5 at få besøg af projektgruppen fra Herning Cykler. 

Fysiske ændringer i området

På baggrund af input fra Dagrofa og de andre virksomheder, har Herning Cykler besluttet at lave en cykelsti på Mørupvej. Desuden er der ønske om en cykelsti på Mads Eg Damgårdsvej, hvis det er muligt at få politikerne til at afsætte penge til det på budgettet. Der vil blive lavet tiltag i krydset Mørupvej og Fyrrevej. Ændringerne skal gør det tydeligt, hvordan både bilister og cyklister skal køre i krydset. Det har været et stort ønske hos cyklister i området. Et andet ønske er forbedret belysning i de tidlige morgentimer på vejene.

 

Herning Cykler til Månen

Kan vi sammen cykle til månen? Spørgsmål blev stillet af Herning Cykler til borgerne i Herning Kommune tilbage i 2014. Vi sendte en cykel-app på gaden, og her kan du læse, hvor langt vi nåede. Det overordnede mål var at samle data om borgernes brug af kommunens vej- og cykelstinet.

Helt til månen kom vi dog ikke, men der blev cyklet rigtig meget i 2014 og 2015. Ialt blev det til 12.148 kilometer fordelt på 100 cyklister.

De 100 borgere, som valgte at hente appen, fik registeret deres cykelture. Og kunne efterfølgende se dem under deres personlige log in. Alle data blev samlet på et kort, hvor alle kunne kigge med.

Sådan blev appen lanceret

  • Ved Herning Cykel Event 29. maj 2014 uddelte vi flyer med info om "Herning cykler til månen" appen. Deltagere, der havde hentet appen, deltog i konkurrencen om 3 stk. gavekort på 500 kr. til cykeludstyr.
  • Annonce på biblioteksposer i 2014 og 2015.
  • Ved Open by night 3. oktober 2014, hvor der blev uddelt hjelme og lygter til deltagerne.

I julen 2014 fik alle de registrerede aktive cyklister mulighed for at være med i en adventskonkurrence. Præmien i konkurrencen var 2 biografbilletter, mens hovedpræmien var to billetter til Rytteriet.