Seniorråd Nord

Luk alle
Åben alle

Medlemmer af Seniorråd NORD

Medlemmerne er valgt lokalt. 

marts 2022

Seniorråd Nord
Foto

Kontaktoplysninger

Mail

Formand
Magda Bøgedal

Rørsangervej 8A, Timring,
7480 Vildbjerg
Tlf.: 21226750

magdaboegedal@gmail.com 

Næstformand og sekretær
Bent Nørgaard

Nyskovvej 30, Ilskov,
7451 Sunds
Tlf: 30279811

bentno@live.dk 

Jytte Birkkjær Jensen

Mejsevej 5,
7480 Vildbjerg
Tlf: 22638834

cirkeline@mail.dk 

John Kristensen

Skovvænget 5,
7480 Vildbjerg
Tlf.: 30231819

karenjohn@live.dk 

Kirsten Hartmann Rømer

Ågårdsvej 129
7480 Vildbjerg
Tlf.: 25212075

kirsten-h-romer@hotmail.com

Holger Skovbjerg

Søparken 16
7451 Sunds
Tlf.: 20863069

holger.skovbjerg@gmail.com 

Lis Mølbæk

Østergårds Alle 7 1.1,
7490 Aulum
Tlf.: 97476620

lis.m@dlgmail.dk 

Margit Ørndrup
Sunds Hovedgade 7,
7451 Sunds
Tlf: 61653888

margitorndrup@gmail.com 
 

Anna Dissing

Trehøjevej 71, 

7480 Vildbjerg

Tlf. 23 44 58 55

annadissing@mail.dk 

Repr. fra Ældreråd

Hans-Ejner Juulsen
Østvænget 81, Hodsager, 7490 Aulum
Tlf: 61358354

hansejnerjuulsen@gmail.com

Repr. fra Ældreråd

Svend Erik Jensen
Gormsvej 23 st.
7400 Herning
Tlf. 30295782

svenderik482@gmail.com 
 

Chef Elin Mogensen,
Bethaniagade 3,
7400 Herning

Tlf: 29403347

 elin.mogensen@herning.dk 

 

Referat fra møde i seniorrådet 20. maj 2022

Referat

Sted: Rosenlundcentret

1. Godkendelse

Dagsorden til mødet: Godkendt
Referat fra sidste møde: Godkendt

2. Deltagere til mødet

Fremmødt: Magda, Jytte, John, Kirsten, Hans Ejner, Svend og Bent. Gitte Rasmussen fra Herning Kommune

3. Nyt fra formanden

Magda bød velkommen og takkede for at vi kunne besøge Rosenlundcentret.
Seniorrådene Nord, Syd, Øst og Vest er ved at arbejde på en nye pjece, om hvad et seniorråd er. Den bliver klar senere på året (til frivilligfesten i september).

4. Nyt fra kommunen

Ny plejeboligplan på vej som giver et bud på, hvor mange plejeboliger, der er behov for inden for de næste 10 år. Skrivelsen er til høring i udvalgene og bliver endeligt godkendt af Byrådet til august.
Lige nu pågår der en udvidelse af Vesterled med 16 boliger samt Kildehøj med 12 boliger. Vi mangler skærmede pladser til beboere med en demenssygdom.

Rekruttering og fastholdelse er stadig en udfordring på plejecentrene og i hjemmeplejen, da vi er i skarp konkurrence med andre brancher om de små årgange. Et af tiltagene på plejecentrene, er at sætte medarbejderne op i tid efter eget ønske og formået er: At medarbejderne får mere tid til de enkelte opgaver hos beboerne samt til dokumentation, sidemandsoplæring, kompetenceudvikling og sparring.
Vi håber på, at det blandt andet kan bidrage til et godt arbejdsmiljø og dermed fastholdelse af allerede ansatte medarbejdere. Projektet kaldes ”Modelplejecentre” og pågår på afdelinger ved 4 plejecentre. Det har ikke været muligt at prøve det af flere steder, da medarbejderne ikke vil op i tid.
Et andet tiltag er at arbejde med ”fødekæden” og gøre de unge mellem 14 og 17 interesseret i at arbejde på et plejehjem eller i hjemmeplejen ved at tilbyde dem fritidsjob nogle timer i ugen på et plejecenter. De skal ikke lave plejeopgaver men andre spændende opgaver som spil, sang, oplæsning samt gåture mm. Vi har lige nu 25 unge mennesker ansat på denne måde og det er en kæmpe succes.

Bruger-pårørende-råd kontra familieaftner. På flere plejecentre tilbyder vi familieaftner to gange om året. Her kan familierne i hyggeligt selskab med hinanden og beboerne få en orientering om årets gang samt nye og gamle tiltag på stedet. Der er ligeledes rig mulighed for dialog med hinanden samt med ledelsen og medarbejderne.
Bruger-pårørende-rådene bliver for snævre, da der ofte ikke er beboere, der pga egen sygdom ikke kan deltage. Rådet når ikke bredt ud på plejecentret, som vi oplever familieaftnerne, gør det.

5. Ældrerådet

Rådet skal have møde med Social- og Sundhedsudvalget. Der er en del nye folk i udvalget.
Emnerne bliver blandt andet drøftelse af plejehjems udviklingen i kommunen, da der skal laves en ny plejeboligplan.
Det skal også diskuteres, hvordan flere folk benytte aktivitetscentrene/husene.
Det har været fremme om, hvorfor underviserne skal betale kontingent for at få lov til at undervise.
Der er også møde med Flextrafik, hvad det koster fremover. Kvalitetsstandard er politisk bestemt.

6. Rådsmedlemmerne

Alle synes det har været et godt møde, hvor de var blevet godt underrettet.

7. Rosenlund

Rundvisning på Rosenlundcentret i Snejbjerg. Der er 25 beboere og 5 aflastningspladser.
Stedet mangler plads – enten ved at få lov til at bygge til eller bygge nyt.

Referent
Bent

Referat fra møde 25. marts 2022

Sted: Aktivitetscenter i Vildbjerg

Deltagere: Magda, Jytte, John, Kirsten, Lis, Bent, Margit, Hans-Ejner, Svend-Erik og Elin Mogensen, Herning Kommune

Magda bød velkommen og fortalte at Jørn Katkær er udtrådt af rådet, da han er flyttet fra området.

Dagsorden

Tilføjelse til Dagsorden: ingen

Godkendelse af Dagsorden: Godkendt

Godkendelse af referat fra sidste møde: Godkendt

1. Nyt fra formanden

Der har været møde med Ældrerådet. Referatet er desværre ikke kommet endnu, så det punkt tager vi på næste møde. Det er blevet vedtaget, at der er valg til seniorrådet om 2 år, så der fremover ikke skal være valg både til Ældrerådet og Seniorrådet samme år. Vi skal prøve at finde nogle nye til seniorrådet.

Vi skal have lavet et nyt hæfte om Seniorråd Nord.

2. Nyt fra kommunen

v/ Dorte Møller

Daghjemmet i Vildbjerg ligger for sig selv på aktivitetscentret. Borgerne skal visiteres til at komme der. Det kan være fordi man har svært ved at huske eller andet. 
Mange er der hele dagen, så ved middagstid er der mulighed for en hvil. Nogle er der om formiddagen og andre om eftermiddagen. Dagen starter altid med en kop kaffe, sådan lige for at prøve om hvordan stemningen er i dag.

Der er plads til 10 personer ad gangen. Der er 7 daghjem i Herning Kommune.

Om tirsdagen er der Tirsdagscafé i Aktivitetscentret. Der plejer at komme mange.

v/ Elin Mogensen

Sunds Aktiv Center
Der har været ”rejsegilde” i forbindelse med udvidelse af Sunds Aktiv Center, den 15. marts. Ombygningen forventes at vare frem til efteråret. Daghjemmet fra Sunds er i byggeperioden genhuset på Kastaniegården i Aulum i ledige lejligheder tæt på hinanden.

Rekruttering og fastholdelse
”Godt på vej til SOSU” er et introduktionsforløb for flersprogede, hvor deltagerne får mulighed for at dygtiggøre sig i forhold til sprog, fagsprog, introduktion til faget teoretisk og praktisk. Sundhed og Ældre har ansat 31 ufaglærte, som indgår i forløbet med undervisning på SOSU-skolen og praktikforløb.
Sundhed og Ældre planlægger at igangsætte ”supplerende danskundervisning” for udlændinge og andre, der med fordel kan styrke dansksproglighed mundtlig og skriftlig.

Øget terapeutindsats omkring borgere i eget hjem
Spor 1: Terapeuter kobles tættere sammen med hjemmeplejens personale fx når borgere udskrives fra sygehuset eller fra rehabiliteringsophold. Erfaringerne fra plejecentrene har vist, at plejepersonalet oplever, at en tæt kobling til og sparring med ergo- og fysioterapeuter giver en bedre indsats omkring borgerne, og at plejepersonalets kompetencer i forhold til rehabilitering, eget arbejdsmiljø og bedre brug af hjælpemidler øges. Vi tror, at det både vil gavne borgerne – og bidrage til at forebygge nedslidning og arbejdsskader.

Spor 2: Når visitationen oplever borgere, der efterspørger plejehjælp, skal de ifølge lovgivningen som det første vurdere, om borgeren har potentiale for at kunne trænes op til igen at klare opgaven selv. Indtil nu har der været to typer af rehabiliteringsforløb – dels rehabilitering, hvor det udelukkende blev varetaget af ergoterapeuter – og dels rehabilitering, hvor ergoterapeuterne har involveret plejepersonale i opgaven. Evaluering har vist, at rehabiliteringsindsatsen ved ergoterapeuterne har mest effekt i forhold til at støtte borgere i at blive selvhjulpne. Derfor ændres modellen nu til, at det altid er terapeuter, der har ansvaret for selve rehabiliteringen – men i tæt samarbejde med hjemmeplejen så indsatsen er godt samstemt, hvor begge parter kommer i hjemmet.

Et forskningsprojekt er gennemført i Herning Kommune, hvor nogle ergoterapeuter fra Sundhed og Ældre er blevet undervist i at tilbyde borgere med kroniske sygdomme en særlig systematisk tilgang til undersøgelse og træning. Samtidig fortsatte andre ergoterapeuter med at løse de terapeutfaglige opgaver på den måde ”de plejede” og udgjorde dermed en kontrolgruppe. En forsker (phD fra Syddansk Universitet) har dermed under ”virkelige” forhold kigget ind i Herning Kommunes maskinrum og undersøgt mere præcist, hvad det er ved indsatsen, der virker – for hvilke borgere indsatsen virker – under hvilke omstændigheder indsatsen virker – og hvordan den virker. Resultaterne vil blive offentliggjort i løbet af 2022. Herning Kommune har en størrelse, hvor vi kan være attraktive at samarbejde med for forskere i forhold til at opnå ny viden om faglige indsatser.

Introduktion af nyt social- og sundhedsudvalg – og ældreråd.
Social- og sundhedsudvalgets formand Joan Hansen er på rundtur til stort set alle kroge af Sundhed og Ældre. Her møder hun lederne af plejecentre, hjemmepleje, sygepleje, trænings- og aktivitetsområder, hjælpemiddelområde mv. Hun får rundvisning sammen med sundheds- og ældrechefen og taler med lederne om den hverdag og de borgerrettede opgaver, der er kernen i arbejdet netop hos dem. Det giver et godt indblik i, hvilket ansvarsområde Social- og Sundhedsudvalget varetager. Hele chefgruppen har på et social- og sundhedsudvalgsmøde i februar hver især kort kunnet præsentere sit område for hele udvalget.
Ældrerådet får tilsvarende hen over det første halvår en introduktion fra alle cheferne i Sundhed og Ældre omkring de enkelte driftsområder – og kan stille spørgsmål ind til det.

Hvordan har du det? 2021
”Hvordan har du det” er den største sundhedsundersøgelse af sin art i Danmark, hvor borgere i hele landet får en kerne af spørgsmål, og hvor der i Region Midtjylland i tillæg dertil er en række særlige spørgsmål. Knap 34.000 borgere i Region Midtjylland har svaret på spørgeskemaundersøgelse i 2021. Det er spørgsmål om rygning, alkohol, fysisk aktivitet, kost, overvægt, fysisk og mental helbred, kronisk sygdom, social og geografisk ulighed i sundhed, påvirkning af coronapandemien, seksuelle krænkelser, søvn og unges sundhed. De tidligere sundhedsprofiler blev udarbejdet i 2006, 2010, 2013 og 2017. Dvs. man kan følge udviklingen på kommuneniveau og udlede, hvor vi som kommune især bør rette opmærksomheden for at understøtte en udvikling i retning af bedre sundhed.

3. Nyt fra Ældrerådet

Opfordring til seniorrådsmedlemmerne tager et skilt på, så andre kan se, hvor vi kommer fra. Det er en måde at komme i kontakt med andre på og måske på den måde få flere medlemmer.

Nyt medlem i seniorråd Nord fra Ældrerådet er Svend Erik Jensen.

4. Rådsmedlemmer

Ingen havde noget. Tog en runde med præsentation for Svend Erik.

5. Nye mødedatoer

  • 20. maj 2022 - Rosenlund Plejecenter v/ Gitte Rasmussen
  • 12. august 2022 - Lind Aktivitetscenter - v/ Gitte Nørgaard
  • 8. november 2022 - Sunds Aktivitets Center - v/ Birgitte Nystrup

 

 

Referat fra valgmøde 14. januar 2022 - inkl. konstituering af Seniorråd Nord

Valg på dagsorden

Fremmødte: Jytte, Magda, Ruth, Bent, Lis, Jørn og Margit

Fra Ældrerådet: Hans-Ejner

Ifølge de retningslinjer som er gældende for de 4 Seniorråd i Herning Kommune vil der frem over være valg til Seniorråd lige som til Ældrerådet hvor man er valgt for 4 år ad gangen.

Det nye Seniorråd Nord er således

Magda Bøgedal, Jytte Birkkjær, Bent Nørgaard, Lis Mølbæk, Jørn Katkær, John Kristensen, Kirsten Rømer, Holger Skovbjerg, Margit Ørndrup.

Konstituering

Formand: Magda Bøgedal

Næstformand/Sekretær : Bent Nørgaard

Sekretær: Jørn Katkær

Ældrerådet

Hans Ejner Juelsen fortalte at det nye Ældreråd havde haft deres første møde ,der er kommet 3 nye ind i rådet.

De har Konstitueret sig. Formand: Bodil Markmøller. Næstformand: Hans Ejner Juelsen.

Der skal lyde en stor tak for godt samarbejde til de 3 der er holdt i seniorråd Nord.

Ruth Mathiasen, Anne lise Vesterby, og Marianne Killerich.

Ref.Bent

Referat 19. november 2021

Referat fra sidste møde blev godkendt

Besøg på Center for Kommunikation

Henriette fra Center for Kommunikation orienterede som første punkt om de opgaver som Centret tilbyder:

Høreafdeling - som tilbyder førstegangsbevilling til høreapparat.

  • Cochclear implant
  • Kommunikationsundervisning for hørehæmmede.
  • Tinnitus samt genoptræning i hørelse efter operation.
  • Fjernjustering af hørelse gennem Oticon App og redegjorde for, at hjælpemiddel App er fremtiden.
  • Derudover tilbydes: Hjerneskaderådgivning  - Taleafdeling med specialer - Handicapteknologiafdeling - Synsafdeling -  tilbud ADHD - samt hjælp efter blodprop/Afesi.

Hun redegjorde for driften i et hus som blev etableret i 2008 - Herning Kommune står for drift men betjener 6 nabokommuner som køber ydelser i huset.

Et helt fantastisk hus - det var meget inspirerende og spørgelysten var stor.

Fra formanden

Efterfølgende redegjorde formanden omkring valget til rådet:

I samarbejde med Mie Toft og de 4 formænd udarbejdes en valgprocedure med avisannoncer - ophæng i lokalområdet af plakater samt, at vi hver især arbejder for, at fange nye medlemsemner.

Vi satser på, at valget kan finde sted Fredag d. 14 Januar kl. 9.30 i Aulum - nærmere orientering følger.

Fra Sundhed og Ældre

Elin Mogensen orienterede.

Sommer-Erhvervspakke

Regeringen og en række partier har indgået aftale om en sommer og erhvervspakke. Heri indgår midler til at styrke fysisk og mental rehabilitering og kulturtilbud til sårbare ældre og personer med handicap. Herning kommune har fordelt de tildelte midler mellem Handicap & Psykiatri og Sundhed & Ældre. Midlerne forudsættes anvendt inden udgangen af 2021 og der skal udarbejdes en kort redegørelse til Social- og Ældreministeriet for, hvilke indsatser der er iværksat i forhold til målgruppen. En medarbejder har fået opgaven dedikeret til i november-december at koordinere arrangementer og events.

Aktivitetscentre-opstart (status til Ældrerådet)

Der er opgjort medlemstal pr. 21. september 2021 i alle aktivitetscentre sammenlignet med medlemstal på samme tidspunkt i 2019 (Coronaåret 2020 er ikke sammenligneligt). Medlemstallet udgjorde her ca. 89%.  Der pågår fortløbende et arbejde i at skabe gode og trygge rammer - og i at nå ud med tilbud til de borgere, der efter corona-tiden ikke har fundet overskud til at genstarte aktiviteter og sociale relationer.

Sunds Aktiv Center

Der har været "første spadestik" til udvidelse af Sunds Aktiv Center den 12. nov. Der bliver en tilbygning til eksisterende lokaler samt ændringer i aktivitetscentrets stueetage og i daghjemmet på 1. sal. Ombygningen forventes at vare frem til næste efterår. Der arbejdes på genhusning af daghjemmet - og flytning af aktiviteter i byggeperioden.

Øget terapeutbistand på plejecentre

I 2021 har Sundhed og Ældre kørt et pilotprojekt, hvor ekstra timers terapeut-tilstedeværelse er prioriteret på Engholm Centret og Toftebo Centret. Hidtil har ergo- og fysioterapeuter løst konkrete borgerrettede opgaver, når de er blevet hidkaldt. Formålet er terapeuterne støtter plejepersonalet i opgaver med rehabilitering og træning med borgerne - og i at plejepersonalet tager vare på eget arbejdsmiljø bliver bedre til at udnytte hjælpemidlerne. Indsatsen har den ønskede effekt og derfor er der lagt en plan for, hvordan vi over de næste to år kan udrulle indsatsen, så alle plejecentre oplever et antal ugentlige timers tilstedeværelse af enten ergo- eller fysioterapeut, som lærer både beboere og plejepersonale tættere at kende.

Genoptræning efter sygehusindlæggelse

Kommunens genoptræningsafdeling varetager træning for borgere udskrevet fra hospitalet med en genoptræningsplan. Social- og Sundhedsudvalget fik på Sundhed og Ældres kontaktmøde med udvalget i august måned en orientering om træningstilbuddene, som ligger geografisk spredt. Der er høje krav til specialviden i træningen, så afdelingen er opdelt i faglige grupper for medicinsk/neurologisk - børn - kirurgisk - ryg/skulder - hjerterehabilitering - sundhedsfremme og forebyggelse. De faglige specialer fordeler sig på Sundhedscentret på Østergade 5 i Aulum, Rehabiliteringscentret på Brændgårdvej 20B i Herning, DGI-huset på Kousgaard Plads 3 i Herning, Sportscenter Herning beliggende Holingknuden 3 i Herning og Aktiv Centret på Brorsonsvej 12 i Herning. Dertil kommer, at holdforløb inden for sundhedsfremme og forebyggelse afvikles, hvor man kan finde plads fx: Sportscenter Herning, spejderhytte, Løvbakkerne, Krydsfelt Kibæk, Holtbjerg Aktivitetshus. Det er et ønske at kunne samle genoptræningsindsatsen. Det er vigtigt at bemærke, at genoptræning efter sygehusindlæggelse for borgere, som i forvejen er kendt i hjemmeplejen, fra træningsforløb eller på aktivitetscentre primært foregår og fortsat vil foregå på det lokale aktivitetscenter hos den kommunale fysioterapeut, som de allerede kender.

FOF og AOF - kompenserende specialundervisning for voksne

Siden 2007 har der været overenskomst ml. Herning kommune og FOF/AOF om kompenserende specialundervisning for voksne. Borgere med bevægelsesproblemer er i FOF-regi blevet tilbudt fysioterapeutisk træning, vandhold og blid yoga. Overenskomsten med de to oplysningsforbund er nu revideret og målgruppen er udvidet og omfatter nu

  • voksne med bevægevanskeligheder
  • personlighedsmæssige, psykiatriske og sociale vanskeligheder
  • voksne med psykisk udviklingshæmning/ generelle indlæringsvanskeligheder. 

Målgrupperne er fordelt mellem FOF og AOF.  Der er i de nye overenskomster lagt vægt på, at Herning Kommune bistår med rekruttering til undervisningstilbuddene og knytter an til samarbejdspartnere i Social, Sundhed og Beskæftigelse. 

Samarbejdsaftale om den gode indlæggelse og udskrivelse 

Samarbejdsaftalen beskriver rammen for samarbejdet mellem kommuner, hospitaler og almen praksis, hvor den fælles ambition er at sikre, at borgerne oplever gode sammenhængende indlæggelses- og udskrivelsesforløb. Aftalen tager udgangspunkt i en værdibaseret tilgang. En værdibaseret tilgang forudsætter ledelsesfokus på det enkelte hospital og i den enkelte kommune.  

Seks principper for samarbejdet mellem kommuner, hospitaler og almen praksis om den gode indlæggelse og udskrivelse udgør omdrejningspunktet i samarbejdsaftalen. 

  • Inddragelse af borgeren og de pårørende 
  • Et fælles ansvar at sikre det gode sammenhængende indlæggelses- og udskrivelsesforløb for borgeren 
  • Den gode udskrivelse starter ved indlæggelsen 
  • Videndeling og realistiske oplysninger 
  • Relations-dannelse, gensidig tillid og dialog 
  • Fælles forberedelsestid 

Rekrutteringsudfordringer

Der er stort fokus på, hvordan Sundhed og Ældre er en attraktiv arbejdsplads - hvordan elever får godt uddannelsesforløb - hvordan nye medarbejdere introduceres - hvordan vi arbejder med kvalitet for borgerne i den indsats vi leverer. Rekrutteringsudfordringerne er landsdækkende og ikke kun gældende i Herning, men det gør ikke opgaven mindre. Social- og Sundhedsudvalget drøfter også emnet, og der er samarbejde på kryds og tværs i kommunen for at lave gode indsatser og tiltrække medarbejdere.

VI-kultur

Sundhed og Ældre stræber efter "Kvalitet, udvikling og helhed sammen med borgeren". Det skal kunne mærkes både indadtil i Sundhed og Ældre - og udadtil i forhold til borgere og samarbejdspartnere. Vi vil tænke og handle tværgående, så borgeren oplever en samlet indsats ud fra tænkningen "én borger - én plan", hvor borgerens perspektiv skal være i fokus hos både myndighed og drift.

Fra Ældrerådet

Margit orienterede om ældrerådet - valgforløb samt info vedr. Fællesmøder med de 4 Seniorråd - vi kan nu deltage med 4 Pers. fra hvert af Seniorrådene. Næste fællesmøde er 14.  Marts.

Vi evaluerede på valg til kommune samt region.

Vi sluttede af med smørrebrød og kaffe - efterfølgende tak til Margit fra Ældrerådet for et godt samarbejde de sidste 4 år.

Næste møde

Næste møde på Ågården d. 25. Marts 2022 - hvor vi får besøg af Birgitte Nystrup Andersen - Visitationsenheden.

Referat 13. august 2021

Referat fra Seniorrådsmøde 13 August 2021 på Rehab

DELTAGER: Magda-John-Ruth-Jørn-Marianne-Jytte-Margit-Bent.

Fra Herning Kommune: Hanne Fogh

 

Referat

Tilføjelse til dagsorden:   Ingen

Godkendelse af dagsorden:  Godkendt

Godkendelse af referat fra sidste møde:  Godkendt

 

1 FORMANDEN

Magda bød velkommen og fortalte lidt om at der i år er både er valg til Ældrerådet og Seniorrådet.

På valg til seniorrådet; John, Jytte, Ruth, Lis, Marianne og Kirsten.

2. Besøg på Rehabiliteringscenter Herning

Hanne Fogh leder af Rehab har lang erfaring fra tidlige job. Trivsel mellem personalet er vigtig og som også hjælper patienter. Der er mindre klager nu en tidligere. Det er et tværfagligt personale, der er på Rehab. Der er mange dårlige patienter på centret til behandling. Der arbejdes også med personalets sikkerhed, sørger også med kommunikation mellem patienter og personale, også samarbejdet med de pårørende er en vigtig del af behandlingen.

Hvis der sker et dødsfald på centret, bliver de pårørende efter begravelsen kontaktet og tilbudt en kop kaffe og en samtale, hvis de ønsker det. Centret søger også om at få en hjertestarter sat op lige uden for indgang, så den kan bruges både af centret og folk i oplandet.

Genoptræning af folk ude fra er i en separat afdeling. På dementsafdelingen har patienterne et armbåndsur på som gør, at de kun kan låse deres egne dør op.

 

3 Skriftlig orientering fra Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje, Herning Kommune

Rekrutterings udfordringer

Vi har i år haft udfordringer med at rekruttere ferieafløsere, både på plejecentrene og i hjemmeplejen. Men det lykkes og sommeren er gået godt. Borgerne har modtaget den hjælp, de var bevilliget.

Vi arbejder på at rekruttere fra andre fag og fra østeuropæiske lande. Til det formål har vi ansat en rekrutteringskonsulent.

VR-briller

Et nyt tiltag er VR-briller, der står for "Virtual Reality"-briller. Man tager brillerne på og er pludselig fx i gågaden i Herning ved juletid, på jagt, i kirke til gudstjeneste eller på rejse til Thailand. Kun de film, der findes til VR-brillerne, sætter grænsen for, hvor man kan komme hen. Oplevelsen, når man har VR-brillerne på, er meget virkelig, fortæller de, der har prøvet det.

Man kan have sin egen oplevelse, eller man kan være flere, der besøger samme "univers" sammen. Det nye tiltag i hjemmeplejen handler om, at to eller flere borgere med samme interesser går ind i samme "univers" med VR-briller på samtidig, mens de befinder sig i hver deres hjem forskellige steder i kommunen. Borgerne får dermed en fælles oplevelse, og de kan tale sammen undervejs og bagefter om, hvad de oplever. Håbet er, at hjemmeplejen kan være med til at danne nye relationer mellem borgere; relationer der forhåbentlig med tiden kan leve videre af sig selv.

På plejecentrene arbejder man også med VR-briller og har gode erfaringer med det. Desuden afprøves et system, der hedder "Quick-up". Det er en slags projektor, der kan vise billeder og videoer i ekstremt høj opløsning i stort format på væggen eller loftet. Det er mange beboere meget glade for, og pga. systemet er det i nogle tilfælde blevet lettere at få lov til at hjælpe beboerne med fx at komme i bad.

Dansk Sygeplejeråd har udtaget sygeplejersker til strejke

Herning Kommunes Akut Team, Rehabiliteringscenter og Visitation er udtaget til strejke fra den 25. august 2021. Der er forhandlet et nødberedskab i Akut Teamet og på Rehabiliteringscenteret. Det kommer til at kunne mærkes både for borgere i Herning Kommune og for medarbejderne, men ingen må få varige men af ikke at modtage sygepleje.

Åbning af sygeplejeklinikker

I Herning Kommune gives sygepleje som udgangspunkt i sygeplejeklinik. Man åbner derfor sygeplejeklinikker alle steder, hvor der er borgere til det, og hvor der kan findes lokaler. Senest åbnede man i slutningen af 2020 en ny klinik i Snejbjerg på plejecentret Rosenlund. Senere på året regner vi med at åbne en sygeplejeklinik på Søglimt i Sunds. Der er pt. sygeplejeklinikker følgende steder:

  • Lind Pleje- og Aktivitetscenter
  • Østergade i Aulum
  • Ågården i Vildbjerg
  • Aktivcentret på Brorsonsvej i Herning
  • Koloritten i Møllegade i Herning
  • Nørregade 30 i Herning
  • Toftebo i Hammerum
  • Rosenlund i Snejbjerg

4. Nyt fra ÆLDRERÅDET

Margit fortalte at de ikke har haft møde i Ældrerådet siden sommerferien.

Temadag den 1 oktober i Huset nr 7. Hovedtaler bliver Ramsgaard der kommer nærmere om det.

 Om Ældrerådsvalget kommer der mere om i aviserne. I må meget gerne prøve at få nogle til at stille op. Kandidater kan få opstillingslister tilsendt pr mail. Det kræver 5 stillere.

Opgaverne er møde 1 gang om måneden minus sommerferien.

Priser på Flextrafik se Midt trafik.

Herning Kommune - der har været repræsentantskabsmøde i  Ældrerådet Danmark. Fra Herning Kommune deltog der 3 .Det var blandt andet oppe med at der skulle arbejdes med gratis Tandpleje til de Ældre.

Der tages tit fejl af Ældrerådet og Ældresagen - der er to forskellige foreninger.

Ældrerådet skal gøre sig mere synlig.

 

Ref, Bent jø

Referat 21. maj 2021

På Fuglsangsøcentret.
Deltager: Magda, Kirsten, Lis, Marianne, Jørn, Jytte og Bent.
Fra Ældrerådet: Hans Ejner og Margit.

1. FORMANDEN

Magda bød velkommen. Der er jo ikke rigtig sket noget siden sidst på grund af corona, hvor vi ikke kunne mødes. Vi havde alle her til morgen fået et nyhedsbrev om det kommende Ældrerådsvalg, og vi skal også have valg til Seniorråd. Som vi taler om senere.

2. HERNING KOMMUNE

Ved Gitte Rasmussen, chef for Plejecentre

Vaccination

Som resultat af en meget høj vaccinationsprocent blandt beboerne på plejecentrene er besøgsrestriktionerne for længst ophævet, og man kan besøge sine pårørende på plejecentre, som man lyster. Plejepersonalet på plejecentrene er også færdig vaccineret og har nu et stort ønske om at blive fri for mundbind og visir især når vi forhåbentlig går sommervarmen i møde.

Rekrutterings udfordringer

Vi har både på plejecentrene og i hjemmeplejen udfordringer med at rekruttere ferieafløsere, blandt andet fordi de unge mennesker tilbydes job som testere hos Falck og får her 60 kr. mere i timen. Generelt er der også færre, der søger ind på Social- og Sundhedsuddannelserne, da vi rammes af de små årgange. Det betyder, at vi ikke får ansøgninger til de ledige stillinger. Vi arbejder på at rekruttere fra andre fag og fra østeuropæiske lande. Til det formål har vi ansat en rekrutteringskonsulent.

Åbning af Aktivitetscentre og -huse

Aktivitetscentre og -huse har indtil den 6. maj 2021 kun været åbne for visiterede borgere, der skulle til personalestøttede aktiviteter eller i daghjem. Den 6. maj fik vi som en del af genåbningsplanen lov til at åbne for de almindelige, frivillige aktiviteter. Centerrådene i de enkelte aktivitetscentre og -huse planlægger lokalt, hvordan åbningen gribes an. Det er vigtigt for centerrådene, at det kommer til at foregå forsvarligt efter alle retningslinjer og på en måde, så medlemmerne føler sig trygge. Mange skal måske vænne sig til igen at skulle ud og møde mange andre mennesker. Vi forventer derfor, at der åbnes gradvist op, og at sæsonen mange steder vil strække sig helt frem til slutningen af august.

VR-briller

Et nyt tiltag er VR-briller, der står for "Virtual Reality"-briller. Man tager brillerne på og er pludselig fx i gågaden i Herning ved juletid, på jagt, i kirke til gudstjeneste eller på rejse til Thailand. Kun de film, der findes til VR-brillerne, sætter grænsen for, hvor man kan komme hen. Oplevelsen, når man har VR-brillerne på, er meget virkelig, fortæller de, der har prøvet det.

Man kan have sin egen oplevelse, eller man kan være flere, der besøger samme "univers" sammen. Det nye tiltag i hjemmeplejen handler om, at to eller flere borgere med samme interesser går ind i samme "univers" med VR-briller på samtidig, mens de befinder sig i hver deres hjem forskellige steder i kommunen. Borgerne får dermed en fælles oplevelse, og de kan tale sammen undervejs og bagefter om, hvad de oplever. Håbet er, at hjemmeplejen kan være med til at danne nye relationer mellem borgere; relationer der forhåbentlig med tiden kan leve videre af sig selv.

På plejecentrene arbejder man også med VR-briller og har gode erfaringer med det. Desuden afprøves et system, der hedder "Quick-up". Det er en slags projektor, der kan vise billeder og videoer i ekstremt høj opløsning i stort format på væggen eller loftet. Det er mange beboere meget glade for, og pga. systemet er det i nogle tilfælde blevet lettere at få lov til at hjælpe beboerne med fx at komme i bad.

Åbning af sygeplejeklinikker

I Herning Kommune gives sygepleje som udgangspunkt i sygeplejeklinik. Man åbner derfor sygeplejeklinikker alle steder, hvor der er borgere til det, og hvor der kan findes lokaler. Senest åbnede man i slutningen af 2020 en ny klinik i Snejbjerg på plejecentret Rosenlund. Senere på året regner vi med at åbne en sygeplejeklinik på Søglimt i Sunds. Der er pt. sygeplejeklinikker følgende steder:

  • Lind Pleje- og Aktivitetscenter
  • Østergade i Aulum
  • Ågården i Vildbjerg
  • Aktivcentret på Brorsonsvej i Herning
  • Koloritten i Møllegade i Herning
  • Nørregade 30 i Herning
  • Toftebo i Hammerum
  • Rosenlund i Snejbjerg

Besøg på Fuglsangsøcentret

Derefter fik vi besøg af Astrid som er leder af Fuglsangsøcentret. Hun fortalte om centret som blev bygget i 2014. Der bor 106 borger på centret. Der er 12 aflastningspladser og 16 Ældreboliger.
Bygning A er på 4 etager og bygning B er på 3 etager.
I stuen er der sangcafe-gudstjenester-cafe-og mødelokaler mm.
Der er en afdeling for demente. Der er flere forskellige faggrupper ansat blandt andet Sygeplejersker, Pædagoger, og social- og sundhedspersonale.
Centret er Marte Meo plejecenter. Det vil sige, at der kan bliver optaget video af beboer og personale, så man kan lave den rigtige pleje. Alle der bliver ansat skal igennem et Marte Meo forløb.

3. ÆLDRERÅDET

Der har kun været afholdt virtuelle møder. Men nu kan man igen mødes normal omkring det samme bord. Det gør det hele noget lettere.
Der er blevet indført Pensionistkort til busser i Herning kommune, der koster 365 kr. om året.
Der kommer en Kulturuge med start lørdag 18 September. Det kommer der mere om.
Kvalitetsstandarder med fokus på retningslinjer på blandt andet hovedrengøring. Der kan læses mere om det på kommunens hjemmeside.
Ældreråds valget vi skal prøve at gøre os mere synlig og måske få nogle nye kandidater.
Man kan søge midler til aktiviteter gennem Socialudvalget.

4. RÅDSMEDLEMMER

Debat omkring søndags cafeer - hvornår er det relevant med opstart set i lyset af krav om test, antal deltager samt afstandskrav.
Opfordring til støtte omkring Alzheimer foreningen som har en drøm om at samle mindst 500.000 kr.
Demensvenner. Din forståelse betyder alt. Du er med til at nedbryde tabuer og skabe åbenhed. Der er for nuværende fokus på de lettere demente. Man opfordres til,at bruge emblem med to hænder der er flettet sammen.
Tilbyd din hjælp i bussen eller hos købmanden. Smil og vær rolig i dit kropssprog. Bevar øjenkontakt. Forstående og tag ikke vrede og kritik personligt.

Næste Møde 13 August 2021

Referenter Jørn og Bent

Referat fra 14. august 2020

Fremmødte: Magda, Jytte, John, Kirsten, Ruth, Bent, Lis, Jørn, Hans Ejner, Margit.
Afbud fra: Holger, Anne Lise og Kirstine

DAGSORDEN

1. Tilføjelse til dagsorden

Ingen

2. Godkendelse af dagsorden

Godkendt

3. Godkendelse af referat fra sidste møde

Godkendt

4. FORMANDEN

Magda bød velkommen.

Frivilligdagen er aflyst på grund af corona.

Der har været afholdt et møde med Formanden fra de 4 råd med en konsulent om "Generationernes hus". Hvad kunne man tænke sig, at der skulle værre i og området, hvor det skulle ligge.

5. Information fra Herning Kommune

Sunds Aktiv Center

Der er af politikerne bevilget 7 mio. kr. til udbygning af Sunds Aktiv Center, da pladsforholdene på aktivitetscentret er meget udfordret. De meste centrale aktivitetslokaler er samtidig gennemgangsrum, fordi centerdelen er bygget midt i plejecentret omkranset af boliger og produktionskøkken, som skal passere gennem. Særlig her i Covid-tiden opleves Sunds som det mest udfordrende sted at genåbne. Der er behov for bedre vilkår for både daghjem, personalestøttede aktiviteter, motionstilbud, aktiviteter - samt café og samlingssal. Og der skal være sygeplejeklinik. En arbejdsgruppe har gennem de sidste måneder arbejdet med forslag til tegninger - her deltager brugerrepræsentanter fra centerråd sammen med personale fra både aktivitets- og plejecenter.

Genåbning af aktivitetscentre

Der var en annonce i Herning Folkeblad i onsdags - omkring sæsonstart, som vil være anderledes i år end normalt. Der vil blive skrevet rundt til dem, der var medlemmer i sidste sæson om, hvordan der lokalt åbnes op - og nye brugere må ringe ind og forhøre sig. Vi vil gerne starte gradvist op og give god og grundig introduktion til, hvordan vi passer på hinanden.

Hjælpemiddelområdet

Området har skullet beskrive forslag til besparelser, fordi vi gennem de senere år ikke har kunnet holde budgettet. Forbruget kan bl.a. henføres til velfærdsteknologi og teknologisk udvikling, at der bliver flere ældre og behovet for hjælpemidler stiger med alderen, at flere borgere lever med flere sygdomme, at vi har en tilgang som støtter selvhjulpenhed og det kan forudsætte hjælpemidler - og behovet for arbejdsmiljøhjælpemidler til pleje- og forflytningsopgaver. Administrationen har ikke kunnet præsentere de ønskede besparelsesforslag pga. stram lovregulering og Ankestyrelsens afgørelser lægger linjen for serviceniveauet. Social- og Sundhedsudvalget har godkendt forsøg på besparelser vedr.

  • Hjælpemidler til lysskærmning - afgørelser om afslag prøves i Ankestyrelsen.
  • Vægtdyner - afgørelser om afslag prøves i Ankestyrelsen.
  • Hurtigere afhentning af hjælpemidler.

Det er ikke forslag, vi finder ret store besparelser ved, så der også foreslået projekter omkring "Bedre brug af hjælpemidler ved øget kompetenceniveau på plejecentre" samt "Bedre koordinering mellem Visitationsenheden og Hjælpemiddelenheden". Vi skal undersøge om det vil give mulighed for besparelser.
Social- og Sundhedsudvalget anmoder om at få forelagt et mulighedskatalog med mulige besparelsespotentiale på 8-10 mio. kr. på det øvrige Serviceområde 18 - Sundhed og Ældre.

Plejecentre

TV2 dokumentarprogrammet "Plejehjemmene bag facaden" giver anledning til en drøftelse af, hvad / om udsendelsen giver anledning til handlinger / ændret adfærd i Herning Kommune. Social- og Sundhedsudvalget har drøftet emnet med udgangspunkt i dialoger med Ældrerådet og Ældresagen, administrative tiltag, drøftelser i ledergruppe og samarbejdsudvalg, fokus på klageforhold - hvor mange modtages og hvordan håndteres de, tilsyn og ledelsesvurderinger.
I dag foretages tilsynet på plejecentrene af Styrelsen for Patientsikkerhed og Herning Kommunes Tilsynsenhed.
Chef for plejecentrene Gitte Rasmussen er meget interesseret i at indgå på Seniorrådsmøder, hvor emnet drøftes.

14.08.20/ Elin Mogensen

6. ÆLDRERÅDET

Man skal sørge for, at alle får den behandling, de har brug for både fra personale og pårørende, alle skal værre godt klædt på til det arbejde man udfører. Social og sundhedshjælper bliver sendt ud til mange forskellige mennesker, så nogle gange kan der værre opgaver, som de måske ikke helt er uddannet til og som de så må søge hjælp til ved andre kollegaer som er uddannet til den opgave. Man kan i dag komme ind som voksenlærling i hjemmeplejen. Der må gøres noget mere for at få hænder nok til at hjælper andre.
Er det virkelig nødvendig at der skal video overvågning før der sker noget på nogle plejehjem.
Det må værre lederens opgave at motiverer personalet til at alle regler bliver overholdt. Mange forkerte oplevelser bliver klaret ved dialog. Når vi er på besøg på et plejehjem er det altid lederen, vi taler med, hvad siger personalet.
Hvis en opdager at der sker noget et sted, som man mener ikke er i orden, så meld det ind til Seniorrådet eller Ældrerådet som så sørger for at den, der har med området bliver informeret.

Der har ikke været holdt mange møder i år på grund af corona.

Der kommer muligvis et privat plejehjem i området omkring Gødstrup.
Angående det der har været skrevet omkring udvidelse af plejehjem, kan der komme yderlige omkostninger i forbindelse med tilbygning, der skal måske laves ydelige brandsikring af plejehjemmet.

Boblberg.dk er en digital platform for fællesskab, prøv selv at gå ind og se på den.

Man prøver om det kan lade sig gøre at næste valg til ældrerådet kan blive sammen med kommunevalget.

7. RÅDSMEDLEMMER

Angående seniorrådsmødet med Ældrerådet er Bent forhindret så Jørn deltager sammen med Magda.

Jørn havde hørt at man på en demensafdeling havde fået kulørt porcelæn og bestik, hvilket betød at den demente bedre kunne huske, hvad der var hvad,
Tak til Lis for hun sørger for kaffe og brød til os.

Næste møde 20 November
(Nærme følger når vi kommer tættere på).

Referent Bent

Referat fra mødet 24. januar 2020

Deltagere: Magda, Jytte, Kirsten, Ruth, Kirstine, Holger, Lis, Marianne, Jørn, Anne Lise, Bent

Afbud fra: John

Fra Ældrerådet: Margit og Hans Ejner

Fra Herning Kommune: Jane Andersen

Referat

1. Tilføjelser til dagsorden

Ingen.

2. Godkendelse af Dagorden

Godkendt.

3. Godkendelse af referat fra sidste møde

Godkendt.

4. Konstituering efter valget

Formand: Magda

Næstformand: Bent

Sekretær: Bent/Jørn

5. Nyt fra Herning Kommune

Elderlearn

Forebyggelsesudvalget har besluttet at indgå et samarbejde med Elderlearn. Elderlearn er en socialøkonomisk virksomhed, der har til formål at afskaffe ensomhed blandt ældre og hjælpe udlændinge med at blive integreret i det danske samfund. Elderlearn har således gjort det til sit koncept at skabe synergi mellem sine to målgrupper, ældre borgere, der er ensomme eller i risiko for at blive det, og udlændinge, der vil integreres i det danske samfund og lære bedre dansk. Det gøres ved konkret udfra interesser, afstand og tidsrum at "matche" udlændinge, der arbejder på at lære dansk, med potentielt ensomme ældre, så to personer mødes og taler med hinanden. For den ældre giver mødet selskab, der kan skabe trivsel, glæde samt indhold i hverdagen, og den ældre får mulighed for at bidrage og være en ressource for et andet menneske. For udlændingen giver mødet muligheden for at lære bedre dansk og lære om dansk kultur samt glæden ved en ny relation. Gennem Elderlearns arbejde har det vist sig, at mere end 50% af de deltagende udlændinge får lyst til at arbejde inden for omsorgsområdet som fx SOSU-personale.

Elderlearn indhenter straffeattester for alle udlændinge, der deltager, og understøtter særligt de første gange møderne samt følger løbende op på, hvordan det går. Alle ældre kan deltage, så længe man har lyst og er i stand til at føre en samtale. Elderlearn rekrutterer som udgangspunkt de ældre via plejecentre, hjemmepleje, de forebyggende hjemmebesøg, foreninger, netværk m.v. Udlændinge rekrutteres fx på sprogskolen, i sociale boligområder via den boligsociale helhedsplan og evt. på SOSU-skolens grundforløb 2, hvor der kan være udfordringer med sproget for nogle elever. I løbet af projektperioden afprøves, hvad der virker. Elderlearns erfaring er, at der ingen udfordringer er i at rekruttere udlændinge, mens det kan være sværere at finde nok ældre deltagere.

Elderlearn samarbejde med en række forskellige kommuner, myndigheder og organisationer, herunder Ældre Sagen, Sundhedsstyrelsen, Ensomme Gamles Værn og De Danske Sprogcentre.

Boblberg

Forebyggelsesudvalget har på møde den 21. oktober 2019 besluttet, at Herning Kommune pr. 1. januar 2020 skal tilbyde en internetbaseret borger-til-borger platform kaldet Boblberg. (datoen er efterfølgende ændret til 1. marts).

Formålet med Boblberg-platformen er at understøtte sociale fællesskaber baseret på brugernes egne interesser. Platformen gør det ligeledes muligt at synliggøre de frivillige tilbud samt at finde frivillige til forskellige foreninger med mere.

Indholdet på platformen oprettes af borgeren selv indenfor de emner, der interesserer dem. Platformen henvender sig til alle aldersgrupper. Der er ingen reklamer på platformen.
Boblberg har alle rettigheder til at skrive, redigere og slette indhold.

Ved opstart af platformen udarbejdes en fælles implementeringsplan. Heri vil indgå, at kommunen i samarbejde med Boblberg udarbejder informationsmateriale og at Boblberg afholder og deltager i events om platformens muligheder. Boblberg sørger for uddeling af informationsmateriale til bibliotek, sundhedscenter, aktivitetscentre, læger, uddannelsesinstitutioner m.v. Der aftales et antal præsentationer, hvor Boblberg deltager i personalemøder for at præsentere platformen. Derudover vil der i fællesskab blive udarbejdet artikler, annoncer og pressemeddelelse.

Work Force planning

Arbejdet med Rekruttering i Hjemmeplejen

- Branding og Rekruttering
- Hjemmesiden kan ses på www.hjemmeplejen.herning.dk
Instagram
- Ny intern Kommunikations App
- Hjemmeplejen begynder en kampagne i 2020 - med Billeder og de gode historier fra medarbejderne, for at vise karriereveje, udviklingsmuligheder, kollegafællesskab og indsigt i arbejdet - Fokus på kompetencer, teknologi mv.

6. Nyt fra Ældrerådet

Sygeplejen

Sygeplejen er udfordret økonomisk og det betyder blandt andet at der oprettes flere sygeplejeklinikker, så ressourcerne udnyttes mere effektivt.

Regions Ældreråd

Det regionale Ældreråd består af Formand og Næstformand for Ældreråd i de kommuner, der er i regionen. 

Dette Ældreråd har drøftet Telemedicin, Videobesøg og Videosamtaler. Ventetiden til speciallæge er lang, så de råder folk til at henvende sig i god tid.

Høreapparat

I kommunen får borgeren det høreapparat, der er brug for. Der er det samme beløb i tilskud som på det private marked.

Ensomhed

Der er skrevet et nyt afsnit ind i Værdighedspolitikken omkring ensomhed.

Se mere om Værdighedspolitikken.

Husk at tilmelde dig nyhedsbreve fra Seniorrådene, hvis du er interesseret i at følge med. 

Tilmeld dig nyhedsbrevet.