Tid: Mandag, den 4. november 2024, kl. 9.00
Sted: Rådhuset, Torvet 5, 7400 Herning lokale C1.26
Dagsorden:
Godkendelse af referat fra sidste møde.
Mødeleder: John Thomsen
Referent: Pernille Kjeldsen
1.
Status miljøgodkendelser og tilsyn v/Pernille Kjeldsen
Der kommer fortsat færre ansøgninger om godkendelse ind, men det kan skyldes usikkerheder i forhold til bla. CO 2 afgiften. Denne er nu ude, og så må vi se om dette ændrer noget.
Landbrugsteamet har fået en ny opgave, hvor der arbejdes med udarbejdelse af landzonetilladelser til særligt ridebaner og i forhold til det bundmateriale man anvender i dem. Se i øvrigt slidserne.
2.
BNBO, v/ Kaare Hjorth
Er der noget nyt? Dette stod i referatet fra sidst: Kaare orienterer om, at lovgivningen er kommet på plads nu. I forhold til ny lovgivning skal alle BNBO’er dog vurderes på ny her i løbet af efteråret.
Lovgivning er faldet på plads – Kommunen er ved at undersøge hvilke vandværker der er hensigtsmæssig at tage fat på og lave aftaler med i forhold til BNBO.
De har 4 vandværk der arbejdes med nu Vildbjerg, Stakroge, Abildå og Snejbjerg.
Kommunen forsøger stadig med de frivillige aftaler men det er svært at få alle aftaler i hus, og forventer at det muligvis vil blive nødvendigt at skulle give påbud i senest marts 2025.
I forhold til grøntrepart er det ikke alene i forhold til BNBO der skal laves skovarealer i forhold til sikring af drikkevand – det vil blive meget større arealer, baseret på indvindingsoplande.
Størrelsen på det område omkring boringen, der skal holdes sprøjtefrit, er afhængig af hvor store mængder vand der pumpes op.
3.
Hvad skal du, som lodsejer, være obs på før du optimerer markdriften? v/ Jens Albert Hansen
Før du igangsætter aktiviteter såsom dræning, opdyrkning af delvis natur, rydning af læhegn og bevoksede arealer, er du som lodsejer, nød til at undersøge om den påtænkte aktivitet er omfattet af miljøvurderingslovens krav om VVM- screening. Her er kommunen myndighed og vi er klar til at vejlede dig om reglerne.
En VVM screeningsanmeldelse, der beskriver det samlede projekt, skal sendes til kommunen. Her gennemgår kommunen hele projektet og udfaldet vil være enten 1; en afgørelse om at projektet ikke påvirker miljøet (og du kan gå i gang) eller 2; en afgørelse om at der mangler nærmere oplysninger for at kunne tillade projektet (du skal undersøge nærmere).
Jens Albert fortæller at lodsejer skal huske at anmelde bedriftsmæssige tiltag (aktiviteter), der er omfattet af Miljøvurderingslovens bilag 2. Det kan være aktiviteter såsom ny-dræning, rydning af læhegn ved sammenlægning af landbrugsmatrikler, rydning af skov med henblik på omlægning til anden arealudnyttelse mv.
Kommunen skal jf. bestemmelserne i Miljøvurderingsloven så vurdere, om aktiviteten udløser VVM pligt eller kan udføres som ønsket – eventuelt med tilretninger.
Det er normalt ikke et problem men det skal vurderes., og lige nu har Herning Kommune nogle lovliggørelsessager som helst skulle have være undgået.
Herning Kommune vil lave en oplysningskampagne, så der gøres opmærksom på denne anmeldepligt – det blev aftalt, at kommunen kontakter Sagro, for at samarbejde omkring det.
4.
Engbrandbægere og invasive arter, som japansk pileurt og glansbladet hæg - hvad gør Kommunen v/ Jens Albert Hansen
Der er ikke et krav /pligt til at kommunen bekæmper Engbrandbægere og invasive arter. Kommunen skal dog bekæmpe kæmpe bjørneklo. Engbrandbære bekæmper kommunen således ikke – det er giftig plante, men der er tale om en hjemmehørende art – Det er dog helt ok at lodsejer selv bekæmper den. Det vil være hensigtsmæssigt at bekæmpe invasive arter, men Herning Kommune har hverken økonomi, resurser, eller hjemmel til dette.
5.
Vandløb. v/ Jens Albert Hansen
Vi kan erfare fra andre kommune, at de kører faste rul på at måle deres vandløb over fx en 5-årig periode har de været hele kommunen rundt. Vi erfarer, at dette ikke er tilfældet i Herning Kommune, hvor det så 100% ligger hos lodsejeren at melde ind, når der opstår problemer. Kan der gøres noget ved dette? Så regulativerne ikke begynder at glide fx Rønkjær Bæk,
Kommunen har ca. 700 km offentlige vandløb, men har ikke prioriteret at måle dem op i rul på et bestemt antal år, vi reagerer på henvendelser fra lodsejere og kontrolopmåler hvis det kræves. Derudover opmåler vi vandløb i forbindelse med regulativrevisioner og i forbindelse med vandløbsrestaureringsprojekter, som der er mange af i forbindelse med vandplansopgaver specielt.
Herning kommune laver mellem 1-3 nye regulativer hvert år og her måles hele vandløbet op. Kommunen har lavet en liste over de regulativer man forventer at revidere i en vis rækkefølge. Denne rækkefølge er dynamisk og kan ændre på. I perioden 2025-2027 har byrådet afsat flere midler til regulativrevisioner, og Herning Kommune vil derfor intensivere arbejdet med regulativrevisioner i nævnte periode.
Landbruget vil gerne orienteres om hvilke regulativer der planlægges revideret, forud for igangsættelse, f.eks. én gang årligt. – Dette vil Herning Kommune tilstræbe at efterkomme.
Landbruget vil gerne at Herning Kommune opprioriterer at lave disse regulativer da der er mange landmænd, der har problemer med vedligeholdelse af vandløbene. (Jes og Leif)
Der udvises frustration fordi det efter landbrugets vurdering kun er hvis de henvender sig, at der sker noget.
Landbruget hæfter sig ved, at da Herning Kommune ikke opfylder kravene om regulativmæssige opmålinger, så vil det jo gå ud over landmændene/lodsejerne – De gør dog nogenlunde tingene på samme måde i Hernings nabokommuner, Ringkøbing-Skjern, Ikast-Brande og Holstebro kommuner.
Men det er meget anderledelse i sydlige del af landet, her køres med et rul på 5 år. (Tove)
Jes opfordrer til at man laver et 5 års rul – Dette vil dog blive uforholdsvis dyrt for kommunen, hvorfor der er sket en anden prioritering her.
Herning Kommune har valgt at lægge flere resurser i tilsyn/kontrol med vedligeholde. Her er der indgået aftale om vandløbsvedligeholdelse og Kommunen har ansat en person til kun at varetage tilsyn/kontrol med dette. Der er således i år lavet tilsyn med på 95 % af vandløbsvedligeholdelse
6.
§3-udpegninger og kommunikationen herom. v/ Jens Albert Hansen
Dette havde vi også oppe på sidste møde, hvor referatet siger, at alle lodsejere i 2024 får besked i deres e-boks løbende. I 2023 blev det dog kun sendt ud ved årets afslutning. Vores planterådgivere oplevere fortsat mange frustrerede lodsejere, der mangler information og mener, at de ikke er blevet informeret via e-boks. Kan der gøres yderligere
Lodsejere får besked i E-boks – Man har dog i Herning Kommune indført den praksis at man fremover vil rette direkte henvendelse til lodsejer med det samme, når et nyt § 3 naturareal findes og registreres – Der er en lille pukkel fra første halvår af 2024, som endnu ikke har fået den hurtige besked, hvilket kan være årsagen til frustrationen blandt lodsejerne har været til stede.
Herning Kommune skal tilse 10 % af kommunes arealer årligt og der er indgået en aftale med konsulenter, som laver en rapport årlig rapport. Denne rapport modtager Kommunen, som det er i dag, dog først rapporten sidst på året. Hvilket kan give nogle udfordringer i forhold til den hurtige kontakt til lodsejerne, Dette forsøge smidiggjort.
7.
2+1 vejen. Hvad gør vi nu v/ Tommy Jonassen
Medio september blev der gennemført en linjebesigtigelse af projektet for udbygning af rute 15 mellem Snejbjerg og Ringkøbing. Linjebesigtigelse blev gennemført af statens ekspropriationskommission. Vejdirektoratet har efterfølgende arbejdet med flere ændringsforslag med henblik på at forbedre projektet.
Der er påtænkt ændringer i forhold til den en ny rute 15 der ligger syd for Albæk og Haunstrup. Nogle veje bliver lukket og hvor der er cirkler, arbejder vejdirektoratet med at finde ”gode/bedre” løsninger. De har derfor lavet en ændring således at tilslutningen (ved Albæk) til vejen er flyttet fordi det aldrig er godt at have et kryds lige op ad en rundkørsel Se i øvrigt slidserne.
Vejdirektoratet har forsøg at imødekomme frustrationen om den store trafikmængde ind gennem Haunstrup. Man har foreslået at lave et kryds udenom Haunstrup.
Fjelstervangvej skal derved kun anvendes til cyklister som skal krydse den nye rute 15.
Vejen er 2 sporet alle de steder hvor der er kryds – og der er viesport i begge retninger.
Vejdirektoratet har sagt kommunen gerne må foreligge dette projekt. Kommunen får driften af den nye vej, men det vil ikke koste kommunen flere penge at ændre projektet som det fremføres her.
Herning Kommune vil gerne høre hvad Landbruget sige om dette, når vi ikke kan få det anlæg som begge parter ønsker sig.
Man har med denne løsning sikret, at der ikke kommer mere trafik ind gennem Haunstrup.
Dog vil nogle stadig få en stor omvej.
Det er vigepligtsreguleret ved krydset ud på vejen, hvor man kan dreje begge veje.
Vejdirektoratet vil gerne vide hvad man siger om denne løsning.
Både Landbruget og Herning Kommune vurderer umiddelbart at dette er en bedre løsning end den tidligere fremsendte, men det kan blive en udfordring i forhold til de bløde trafikanter.
8.
Hegn langs kommuneveje. v/ Tommy Jonassen
Der er mange eksempler på at hegn langs veje ikke overholder krav til frihøjde og bredde. Her efterlyser mange at kommunen er bedre til at henstille til hegnsklipning og alternativt udføre arbejdet for lodsejers regning. I forbindelse med rabatklipning kunne entreprenøren fint videregive info om manglende vedligeholdelse i stedet for blot at klippe græsset under de udhængende grene mv.
Kommunen får mange henvendelser fra vognmænd lastbiler, busser med videre – I ca. 10 sager årligt har Kommunen givet påbud og enkelte sager hvor vi gør det på lodsejers regning, men det er ikke en hensigtsmæssig løsning - Tove skriver til Tommy, for at få noget materiale de kan bruge til at sende ud til lodsejere.
Der er mange veje på landet der ikke er udmatrikuleret – men normalt bliver vi enig om hvor de skal ligge og gør man ikke dette skal vi have en landmåler med.
Er der en landinspektør i området så kobler Kommunen sig ofte på og får dem til at udmatrikulere vejene – så det sker løbende. Kommunen vil helst at det bare køre og lodsejer får klippet træerne i stedet for at Kommunen skal ud og påbyde.
9.
Landsskuepladsen – Herning-Ikast Landboforening vil orientere, om status på Landsskuepladsen og fremlægge nogle ønsker for udvikling de kommende år. v/Jes Andersen
En del af Landskuet er ejer af kommunen. Anneksgården er meget forfalden og der er skimmelsvamp - Det samme er faciliteter såsom bad og toiletter – Jes oplyser at man vil gerne have bygningen revet ned og erstattet med nye faciliteter. Dertil ønskes det også at og lade campingområdet udvide. Et område der er ejer af Bachgruppen ligger op af campingområdet og dette areal ønskes opkøb
Tommy – Oplyser at der afholdes løbende koordineringsmøder og det er her koordineres, i forhold til bygninger og arbejdet med blandt andet afvandingsdelen – Det er på disse møder denne typer forespørgsler normalt behandles.
10.
Grønt Treparts arbejdsgruppe? Hvordan organiserer Herning Kommune arbejdet med arealplanlægning, og hvordan støtter vi i landboforeningen bedst op om dette?
Herunder arbejdet i VOSerne (Vandoplandsstyregrupper) og Kystvandråd v/ Lene Kimø
I forbindelse med at Herning Kommune er ved at lave en ny Naturpolitik har vi i næste uge et møde mellem HK, DN og Herning-Ikast Landboforening, for at tale om trepartsaftalens sammenhæng med naturpolitikken. I den forbindelse vil vi også drøfte den videre funktion (arealomlægningsplan 2025) og sammensætning af denne ”trepart”. Der er ikke noget der er ligger fast endnu. Kommunen er således også i gang med at hente inspiration fra andre kommuner.
Der arbejdes pt med fastsættelsen af de mulige projekter i forhold til vådområder/ådals projekter, til blandt andet fjernelse af kvælstof og fosfor.
Kommunen er således både i gang med at se hvor det er hensigtsmæssigt at arbejde med disse projekter, men også om arealerne kan anvendes til flere formål.
Leif: De naturplaner der skal laves, den omlægningsplan kommunen skal have færdig i forhold til lavbund i 2025 kan muligvis med fordel deles med landbruget, men i forhold til natur er det lidt sværere da dette endnu er uklart.
Jens Albert: Det er nok de 30 største landkommuner der kommer til at levere størstedelen af arealerne. Herning Kommune afventer hvilke meldinger der kommer med fra Christiansborg.
11.
Evt.
Leif vil gerne hører om det er kommunen der slår vejgrøfterne det er både drift og entreprenør – Det kunne være hensigtsmæssigt at tjekker vejgrøfterne og evt. slå dem - men skriv via giv et praj. Her reagerer Kommunen ofte ret hurtigt
12.
Næste møde
6. juni 2025, og dette afholdes hos SAGRO.