Smil virker bedre ...

Trafikkampagnen 'Vi deler vejen' har formålet at få bilister og motionscyklister til at være mere venlige over for hinanden.

Det kan være generende for en bilist, at der ligger to cykelryttere foran, og det kan være generende for to cykelryttere, at en bil gerne vil forbi. Men begge dele er helt i orden. Vejene er både til cyklister og bilister.

God medicin mod vejvrede

Kampagnen appellerer til venlighed hos både motionscyklister og bilister. Det tager få sekunder at sætte farten ned eller at rykke ind til siden, og ingen kører på vejen for at genere andre. Et smil og en hilsen er god medicin mod vejvrede, og det er mere effektivt end at give fingeren.

Vejkantplakater

Det handler også om at undgå uheld. Motionscyklister skal højst køre to og to side om side, og bilister skal sænke farten og holde god afstand til cyklisterne.

Der er mange andre råd, men i bund og grund handler det om at tage hensyn til hinanden og køre efter forholdene.

Kampagnen er en længerevarende indsats med vejkantplakater på nogle af motionscykelrytternes foretrukne ruter. Herudover er der synliggørelse på sociale medier, samt steder hvor der typisk er bilister og cyklister til stede.

Tip til cyklisten

Herning Kommune investerer i trafiksikkerhed ved at afvikle trafikkampagner, anlægge nye cykelstier, renovere og udbygge eksisterende.

Som et led i kampagnen rykker Herning Kommune ud og udbedrer små irritationsmomenter for cyklister. Det kan være en høj kant, lidt løs rabat, et lille hul i cykelstien eller andet, som gør cykelturen mere besværlig. Kommunen modtager gerne tip fra cyklister.

Martin Lystbech Nørgaard Frandsen

Tlf.: 96 28 83 25