Cykelhandlingsplan

At få flere op på cyklen er afgørende for, at vi kan få skabt en mere bæredygtig fremtid med mindre CO2, bedre sundhed, mindre forurening og bedre plads i byerne.

Vores cykelkultur har det skidt på landsplan. I Herning kunne det også godt gå bedre. Det skal cykelhandlingsplanen gøre noget ved.

Læs cykelhandlingsplanen her

Cykelhandlingsplanen 2024

Cykelhandlingsplanens cykelruter på kort - forslag og eksisterende.

Cykelhandlingsplanen har været i høring fra 15. maj til 7. juni 2024. Vi har fået rigtig mange input - mange tak til jer der har bidraget. 24. juni 2024 godkendte Miljø, infrastruktur og naturudvalget Cykelhandlingsplanen 2024-2030.

Luk alle
Åben alle

Sådan har vi arbejdet med cykelhandlingsplanen

Cykelhandlingsplanen er skabt i et bredt samarbejde ved en række workshops, med deltagelse fra forskellige interesseorganisationer, lokalråd, borgerforeninger, virksomheder og forvaltningsområder i kommunen.

Cykelworkshop 28. september 2023

Cykelhandlingsplan - Cykelworkshop

Workshop 31. august 2023

Luk alle
Åben alle

Sådan behandler vi cykelhandleplanen

Når høringsperioden er gennemført, vil høringssvarene blive forelagt for Miljø-, Infrastruktur og Natur-udvalget, og en evt. revideret version af planen forventes godkendt inden sommerferien 2024.

Der er endnu ikke sat midler af til gennemførelse af planen. De budgettal for investeringer, der står i planen, er forslag til investering i en bred vifte af tiltag. Disse indsatsområder har baggrund i viden med evidens for at få flere til at vælge cyklen til.

Transport står på landsplan for ca. 1/3 af alt vores CO2 udslip. Vi står i en tid, hvor det kræves, at vi ændrer vaner og ser tingene på en mere klimavenlig måde.

Se Herning Kommunes klimaplan her.

I planen står der bl.a. at vi skal nedbringe mængden af CO2 inden for transportområdet. Derfor har Miljø, Infrastruktur og Naturudvalget bl.a. bestilt en Cykelhandlingsplan.

Kontaktinfo

Rasmus Bartholdy Jensen

Tlf.: 96 28 83 40
Mail: vtbrj@herning.dk

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Kontaktinfo

Hanne Thomsen-Mühlbrand