Tilbud til dig som pårørende

Formål

På kurset arbejder vi med udfordringer som følge af at være pårørende, så du kan gå hjem med nye værktøjer og inspiration fra andre, der er i samme situation som dig.

Information om forløbet:

Vi starter et nyt kursusforløb den 23. januar 2024.

Du kan få mere at vide om kurset på et uforpligtende infomøde tirsdag den 16. januar kl. 15:30- 16:30.

Infomøde og kursusforløb finder sted på Toftebo, Elmegade 32, Hammerum, 7400 Herning.

Luk alle
Åben alle

Om kurset

Kurset følger et fast program og foregår over 7 mødegange af 2 ½ timer pr. gang.

Der er ca. 10 deltagere på kurset. Gruppen mødes 1 gang om ugen, og der er mulighed for at fortsætte med at mødes efter kurset i en netværksgruppe, hvis du har lyst.

Kurset ledes af to frivillige instruktører. De kender selv til at være pårørende. Instruktørerne ved altså, 'hvor skoen trykker', og hvordan det føles, når sygdom ændrer ens hverdag.

Ud over at kende problemerne indefra har instruktørerne gennemført en lær-at-tackle-uddannelse og er certificerede til at lede kurset.

Arbejdsformen på kurset vil veksle mellem oplæg fra instruktørerne, erfaringsudveksling, øvelser og individuelt arbejde. Du kan nøjes med at lytte, hvis du ønsker det.

Der er tavshedspligt.

Indhold på kurset

• Ændrede opgaver og nye roller
  • Kommunikation med den syge og omgivelserne
  • Håndtering af konflikter
  • Håndtering af psykiske/fysiske smerter og træthed
  • Problemløsning
  • Samarbejde med sundhedsvæsenet
  • Fysisk aktivitets betydning for humøret

Emnerne på kurset er aktuelle for alle pårørende, uanset hvilke sygdomme dine nærmeste har.

Praktisk information og tilmelding

Kurset er gratis.

Bogen "Lær at tackle hverdagen som pårørende", der hører til kurset og udleveres den første gang, er også gratis. Kurset udbydes i samarbejde med Komiteen for Sundhedsoplysning.

Læs mere om kurset på www.lærattackle.dk.

Tilmelding til kursus

Kurset holdes på Toftebo, Elmegade 32, Hammerum.

Er du interesseret i at deltage eller høre mere om kurset.

Kontakt Elin Madsen, koordinator.

Kurser i 2024

Nyt kursus starter op tirsdag den 23. januar 2024. Der er et uforpligtende info-møde den 16. januar.

Kontakt Elin, hvis du har spørgsmål eller vil skrives op til kurset.

Kontaktinfo

Elin Barslund Madsen
Forebyggelseskonsulent og koordinator for "Lær at tackle"

Mail: takeb@herning.dk

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.