Der kan tilbydes hjælp til personlig pleje og praktisk hjælp, hvis visitatoren har vurderet, at du ikke selv kan udføre opgaverne på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Hjælpen vil blive udmålt ud fra en individuel og konkret helhedsvurdering sammenholdt med det politisk godkendte serviceniveau for området. Dette serviceniveau er beskrevet i kvalitetsstandarderne. Kvalitetsstandarderne skal du se som et vigtigt redskab til at sikre gennemsigtighed på området. Derudover er det et middel til at afstemme dine forventninger i forhold til kommunens faktiske serviceniveau.
I dit bevillingsbrev vil det tydeligt fremgå, hvilke ydelser/opgaver du er bevilget hjælp til.
Personlig pleje vil typisk omhandle hjælp til personlig hygiejne, af- og påklædning samt hjælp til toiletbesøg. Derudover kan det omhandle støtte til struktur i dagligdagen samt støtte til ernæring og spisesituationerne.
Praktisk hjælp vil typisk omhandle støtte til rengøring af de rum (svarende til en 2-værelses lejlighed på ca. 65 m²), der benyttes i dagligdagen; soveværelse, badeværelse, entré/gang, stue samt køkken.
Derudover kan der bevilges hjælp til tøjvask, hjælp til at bestille varer og/eller sætte varer på plads, dagligvareudbringning og madservice.
Egen hjælper
Du har mulighed for selv at udpege én person til at hjælpe dig med pleje og/eller praktisk hjælp. Kommunen skal godkende den person, du vælger. Hvis personen kan godkendes, bliver vedkommende ansat af Herning Kommune efter gældende overenskomst og arbejdsmiljøregler. Arbejdsfunktionen kan vedrøre let pleje og/eller praktisk hjælp.
Tilstedeværelse i hjemmet
Hjælpen bliver kun udført, når du selv er til stede i hjemmet. Hvis du ikke er hjemme på det aftalte tidspunkt, er det vigtigt, at du giver besked til din leverandør.
Rettidig aflysning
Af hensyn til planlægningen er rettidig aflysning for hjælp i dagtimerne kl. 12.00 dagen før, hjælpen i dagvagt skulle have været leveret. For leverandører af pleje om aftenen og natten er tidspunktet for rettidig aflysning kl. 12.00 samme dag, som vagten begynder. Aflysningen skal meddeles direkte til leverandøren.
Har du ikke meldt afbud til bevilget hjælp, og der ikke lukkes op hos dig, vil leverandøren - af hensyn til din sikkerhed - kontakte pårørende. Hvis dette ikke er muligt, vil leverandøren efter nøje overvejelser rekvirere en låsesmed. Dette sker for at sikre, at du ikke ligger hjælpeløs i dit hjem. Du skal selv betale udgiften til låsesmeden.
Pleje kan udføres på alle tidspunkter af døgnet og på alle ugens dage. Praktisk hjælp udføres kun i dagtimerne på hverdage. Tidspunkterne for hjælpens udførelse aftales mellem dig og leverandøren.
Ændringer i aftalen (erstatningshjælp)
Der kan ske ændringer i aftalen i forbindelse med akut opståede situationer, f.eks. sygdom blandt andre hjemmehjælpsmodtagere eller hos hjælperne. Ved ændringer bliver du kontaktet af leverandøren senest samme dags morgen med henblik på at aftale erstatningshjælp.
Ved akut opståede problemer, som medfører forsinkelse, vil du blive kontaktet telefonisk, hvis et besøg må flyttes mere end en halv time i forhold til det aftalte tidspunkt.
Hvis hjælpen udebliver
I første omgang anbefaler vi, at du kontakter din leverandør. Hvis dette ikke løser problemet, skal du kontakte Visitationsenheden