Særlig støtte til høje boligudgifter

Særlig støtte til høje boligudgifter bevilliges af kommunen. Støtten bliver udbetalt af Udbetaling Danmark.

Du skal søge hos kommunen.

Har du spørgsmål i forbindelse med udbetaling af støtten, skal du kontakte Udbetaling Danmark.

Ønsker du at tale med en medarbejder fra Ydelseskontoret ved personligt fremmøde i Borgerservice, kræver det, at du har bestilt tid.

Vi har obligatorisk tidsbestilling - husk at bestille en tid.

Særlig støtte til høje boligudgifter

Den særlige støtte er en økonomisk hjælp til dig, som har været ude for ændringer i dine forhold (en såkaldt social begivenhed, fx arbejdsløshed), og som har høje boligudgifter og/eller mange børn.

Du kan få bevilget særlig støtte til høje boligudgifter eller en stor forsørgerbyrde, hvis du opfylder de gældende betingelser for at modtage selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp. Det er dog ikke en betingelse, at du faktisk modtager hjælp til forsørgelse i kontanthjælpssystemet. Særlig støtte kan derfor bevilges særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp til forsørgelse i kontanthjælpssystemet.

Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om det er muligt at skaffe en rimelig, billigere bolig.

Visse grupper kan ikke modtage særlig støtte. Hvis du modtager ressourceforløbsydelse, vil du kun kunne få særlig støtte, hvis du opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp. Kontakt din kommune for at høre nærmere om dine muligheder for særlig støtte.

Den særlige støtte bliver som udgangspunkt beregnet som forskellen mellem, hvad det antages, at du selv vil kunne betale i boligudgifter (kaldet grænsebeløb) og dine nettoboligudgifter.

Hvis du har fået nedsat din ydelse som følge af en sanktion, vil du få udbetalt særlig støtte med det beløb, der ville være udbetalt, hvis du ikke havde været omfattet af nedsættelsen.

Hvis du vil klage

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden fire uger. Kommunen skal så genvurdere sin afgørelse inden fire uger, fra de har modtaget din klage.

Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Kontaktinfo

Sygedagpengegruppen
Ekspedition i Borgerservice
Torvet 5 - indgang B
7400 Herning

Åbningstider for ekspedition

Tlf.: 96284240

Telefontid

Send e-mail

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Den Digitale Hotline

Brug for hjælp til digital selvbetjening? DDH logo

Ring 70200000 - dag, aften og weekend

Åbningstider: