Særlig støtte til høje boligudgifter

Særlig støtte til høje boligudgifter bevilliges af kommunen. Støtten bliver udbetalt af Udbetaling Danmark.

Du skal søge hos kommunen.

Har du spørgsmål i forbindelse med udbetaling af støtten, skal du kontakte Udbetaling Danmark.

Ønsker du at tale med en medarbejder fra Ydelseskontoret ved personligt fremmøde i Borgerservice, kræver det, at du har bestilt tid.

Vi har obligatorisk tidsbestilling - husk at bestille en tid.

Særlig støtte til høje boligudgifter

Du kan søge om særlig støtte, hvis du:

• har høje udgifter til bolig og/eller har stor forsørgerbyrde (forsørger børn)
  • har været ude for ændringer i dine forhold en såkaldt social begivenhed, fx sygdom, arbejdsløshed, samlivsophør, og ændringerne har den virkning, at du ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til dig eller din families forsørgelse, og det økonomiske behov ikke kan dækkes på anden måde.

For at modtage den særlige støtte skal du opfylde betingelserne for at modtage hjælp i kontanthjælpssystemet, som er:

• selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
  • overgangsydelse
  • uddannelseshjælp
  • kontanthjælp.

Det er ikke en betingelse for at modtage særlig støtte, at du faktisk modtager hjælp i kontanthjælpssystemet – du skal blot opfylde betingelserne for at modtage hjælpen. Du kan derfor få særlig støtte særskilt eller i forbindelse med, at du modtager hjælp i kontanthjælpssystemet.

Visse grupper kan ikke modtage særlige støtte. Hvis du modtager fx ressourceforløbsydelse, skal du opfylde betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp for at kunne modtage særlig støtte.

Inden kommunen giver særlig støtte, skal kommunen undersøge , om det er muligt at skaffe en rimelig, billigere bolig.

Kontakt din kommune for at høre nærmere om dine muligheder for at få særlige støtte.

Hvor meget får man i særlig støtte:

Den særlige støtte bliver som udgangspunkt beregnet som forskellen mellem, hvad det antages, at du selv vil kunne betale i boligudgifter (kaldet grænsebeløb) og dine nettoboligudgifter. Nettoboligudgifterne består som udgangspunkt af huslejen fratrukket boligstøtte. Derudover medregnes bl.a. udgifter til vand, varme, gas, elektricitet, ydelser vedrørende boligindskudslån og lignende løbende udgifter til boligen.

Der gælder en række detaljerede regler om beregningen af særlig støtte blandt andet:

• et dagpengeloft
  • fradrag for indtægter
  • tilbagebetalingspligt for personer, som har ejer- eller andelsbolig.

Det er kommunen, der beregner, hvor meget du kan få i særlig støtte.

Selv om din ydelse bliver mindre som følge af en sanktion, vil der ikke være ændringer i, hvor meget du vil få i særlig støtte. Du vil stadig få udbetalt særlig støtte med det beløb, der ville være udbetalt, hvis din ydelse ikke havde været sat ned.

Kontanthjælpsloftet:

Hvis du modtager hjælp i kontanthjælpssystemet, er der en grænse for, hvor meget du månedligt samlet kan modtage i uddannelseshjælp, kontanthjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, særlig støtte samt boligstøtte. Den grænse kaldes ’kontanthjælpsloftet’. Din uddannelseshjælp, kontanthjælp eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse vil ikke blive sat ned som følge af kontanthjælpsloftet, men du kan få udbetalt mindre eller ingenting i særlig støtte og boligstøtte.

Hvis du vil klage

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Kommunen skal så genvurdere sin afgørelse inden 4 uger, fra de har modtaget din klage.

Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Den Digitale Hotline

Brug for hjælp til digital selvbetjening? DDH logo

Ring 70200000 - dag, aften og weekend

Åbningstider: