Nemkonto og specifikkonto

Skal du have ændret, slettet eller rettet en Nemkonto, skal du benytte løsningen 'Oplys om NemKonto'.

Ønsker du at få en eller flere ydelser til at gå ind på en anden konto end din NemKonto, skal løsningen 'Oplys om specifikkonto' bruges.

Skal du have hjælp til selvbetjening i Borgerservice, skal du forud for dit besøg bestille en tid, da vi har obligatorisk tidsbestilling. Hotlinen kan også hjælpe dig telefonisk, mens du sidder ved din PC.

Sådan fungerer NemKonto

NemKonto er et system, der matcher dit CPR-nummer med den bankkonto, som du har valgt som din NemKonto. På den måde sikrer vi, at det er den rigtige person, der modtager pengene.

Det betyder også, at det offentlige ikke har adgang til at se din konto.

Din NemKonto

Du kan selv vælge, hvilken af dine bankkonti der skal være din NemKonto. Alle udbetalinger fra det offentlige er direkte tilgængelige på din NemKonto.

Her er nogle eksempler på, hvilke offentlige udbetalinger du modtager på din NemKonto:

  • overskydende skat
  • pension
  • overførselsindkomster
  • løn og pension til offentlige ansatte
  • familieydelser

NemKonto til virksomheder og foreninger

Hvis din virksomhed eller frivillige forening modtager penge fra det offentlige, foregår det også via NemKonto og kræver et CVR-nummer. For virksomheder kan det fx være overskydende moms eller dagpengerefusion.

Hvis jeres frivillige forening modtager tilskud, kan I gratis få et CVR-nummer online hos Erhvervsstyrelsen.

Udbetalinger fra private virksomheder til din NemKonto

NemKonto bruges af en række private udbetalere. Det vil sige, at du har mulighed for at modtage bl.a. løn, pension og udbetalinger fra dit forsikringsselskab på din NemKonto.

Det betyder, at du kun behøver at ændre dine bankoplysninger et sted, hvis du skifter bank.

For at virksomhederne kan bruge NemKonto, skal de i forvejen have lov til at behandle personnumre. Det er fx banker, forsikringsselskaber og virksomheder, der allerede fungerer som udbetalere, fx lønudbetalere mm.

Hvis ikke det er tilfældet, kan virksomheden indhente accept til håndtering af personnummer fra den enkelte borger.

Hvis du ikke ønsker at få udbetalt penge til din NemKonto fra en privat virksomhed, kan du til enhver tid vælge det fra ved at kontakte den private virksomhed.

Hvem har adgang til mit konto- og CPR-nummer?

De offentlige myndigheder kan kun overføre penge til din NemKonto. De kan hverken trække penge på kontoen eller se kontobevægelser.

Sådan ændrer du din NemKonto

Du kan ændre din NemKonto til en anden af dine konti. Det kan du gøre direkte her på siden - det kræver blot, at du er logget ind med NemID/MitID.

Ønsker du at oprette, ændre eller få oplyst din NemKonto, skal du bruge selvbetjeningen 'NemKonto'.

Kompensationsordning ved svindel med NemKonto

Hvis du har været udsat for svindel med udbetalinger til din NemKonto, kan du søge om kompensation. 

Læs mere om ordningen på digst.dk.

Den Digitale Hotline

Brug for hjælp til digital selvbetjening? DDH logo

Ring 70200000 - dag, aften og weekend

Åbningstider:

Kontaktinfo

Borgerservice
Torvet 5
7400 Herning

Åbningstider for ekspedition

Tlf.: 96282400

Telefontider

Send e-mail

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.