Kvalitetsstandard for §113b i serviceloven
KVALITETSSTANDARD
Emne | Indhold |
---|---|
Lovgrundlag |
§ 113 i Serviceloven |
Hvilke behov skal ydelsen dække? |
Ydelsen skal dække behov for at udføre aktiviteter eller få udført aktiviteter af væsentlig betydning hos borgere med en midlertidig nedsat funktionsevne. |
Hvad er formålet med ydelsen? | Formålet er, at borgeren ved hjælp af hjælpemidlet bliver i stand til at udføre de aktiviteter, som er af væsentlig betydning for borgerens daglige livsførelse i en midlertidig og afgrænset periode. |
Modtagere af ydelsen |
Borgere med midlertidig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvor der inden for en overskuelig fremtid vil være udsigt til bedring af de helbredsmæssige forhold, og at der alene i en tidsafgrænset periode vil være et behov for at afhjælpe følgerne af den nedsatte funktionsevne og når hjælpemidlet:
|
Visitation | Hjælpemiddelenheden |
Hvad kan indgå i ydelsen? |
Genbrugshjælpemidler, som bruges i forbindelse med:
Forbrugsgoder når prisen overskrider 500 kr. (fx el-køretøj) |
Hvad indgår ikke i ydelsen? |
|
Ydelsens omfang |
|
Tidsfrister |
Afgørelsen om bevilling foreligger typisk inden for 8 hverdage efter henvendelse. |
Øvrige forhold |
Hvis forudsætningen for bevillingen ændres, revurderes denne. Viser det sig at funktionsnedsættelsen mod forventning bliver varig kan hjælpemidlet/ forbrugsgodet efterfølgende bevilges efter §§ 112, 113. Borgeren har pligt til at oplyse, hvis hjælpemidlet ikke bruges. Hjælpemidlet skal herefter leveres / hentes retur. Efter udlånets udløb kontaktes borgeren fra Hjælpemiddelenheden om aftaler vedrørende returnering af hjælpemidlet. |
Opfølgning | Ved behov. |
Klageadgang |
Klage skal ske til Hjælpemiddelenheden inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen. Fastholdes afgørelsen sendes klagen sammen med sagens akter til Ankestyrelsen. |
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 17. juni 2020.