Nemkonto og specifikkonto

Du kan få udbetalt en bestemt ydelse til en anden konto end din NemKonto. Dette kaldes en specifikkonto.

Hvad skal du vælge?

Skal du have ændret, slettet eller rettet en Nemkonto, skal du benytte løsningen 'Oplys om NemKonto'.

Ønsker du at få en eller flere ydelser til at gå ind på en anden konto end din NemKonto, skal du bruge 'Oplys om specifikkonto'.

Skal du have hjælp til selvbetjening i Borgerservice, skal du medbringe dit MitID, hvis du har et.

NemKonto er ikke en ny konto, men er en helt almindelig bankkonto, som du ejer i forvejen. Du kan selv vælge, hvilken af dine konti, der skal være din NemKonto.

Din NemKonto er den konto, som offentlige udbetalere bruger, når de skal udbetale penge til dig.

Her er nogle eksempler på, hvilke offentlige udbetalinger du modtager på din NemKonto:

  • overskydende skat
  • folke- eller førtidspension
  • overførselsindkomster
  • løn og pension til offentlige ansatte
  • familieydelser.

Når en offentlig udbetaler skal udbetale penge til dig, bliver dit CPR-nummer matchet med den bankkonto, som du har anvist som din NemKonto. Det sker for at sikre, at det er den rigtige person, der modtager pengene. Du får derefter udbetalt pengene til din bankkonto.

Din konto er beskyttet

Offentlige udbetalere kan kun overføre penge til din NemKonto. De kan hverken trække penge på din konto eller se din saldo eller kontobevægelser.

Du kan anvise en NemKonto på flere forskellige måder, alt afhængig af om du ønsker at anvise en dansk konto eller en udenlandsk konto. 

Anvis en dansk konto som NemKonto

Du kan anvise en dansk konto som NemKonto på følgende måder:

  • ved at kontakte dit finansielle institut
  • gennem din netbank (Det er ikke alle finansielle institutter, som tilbyder denne løsning)
  • gennem NemKontos selvbetjeningsløsning 

Anvis en udenlandsk konto som NemKonto

  • gennem NemKontos selvbetjeningsløsning 
  • ved at kontakte NemKonto Support

Du skal være opmærksom på, at du får tilsendt et aktiveringsbrev, hvis du bruger selvbetjeningsløsningen.

Private virksomheder har også mulighed for at udbetale til din NemKonto. De kaldes for private udbetalere. 

Private udbetalere kan fx være din arbejdsplads, dit forsikringsselskab eller dit pensionsselskab.

Her er nogle eksempler på, hvilke udbetalinger du kan modtage fra private udbetalere på din NemKonto:

  • løn fra privat arbejdsgiver
  • pensionsopsparing fra privat pensionsselskab
  • udbetaling af tilskud fra privat sygeforsikring.

Hvis du ikke ønsker at få udbetalt penge til din NemKonto fra en privat udbetaler, kan du til enhver tid vælge det fra ved at kontakte den private udbetaler.

Du kan se, hvilke private udbetalere der har indhentet oplysninger om din NemKonto på NemKontos selvbetjeningsløsning.

Virksomheder og frivillige foreninger får nogle gange penge fra det offentlige.

Har du brug for hjælp til NemKonto, kan du kontakte NemKonto Support. Ring på telefon +45 33 98 00 60 eller skriv en besked gennem kontaktformularen:

Du kan også finde svar på NemKontos hjemmeside:

Hvis du har været udsat for svindel med udbetalinger til din NemKonto, kan du søge om kompensation. 

Læs mere om ordningen på digst.dk.

Indhold fra borger.dk

Har du spørgsmål?

Borgerservice
Torvet 5
7400 Herning

Tlf.: 96 28 24 00
@: borgerservice@herning.dk

Se åbningstider

Bestil tid

Vi anbefaler, at du bestiller en tid og springer køen over.

Bestil tid

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)

 

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?