NemID

NemID gør det sikkert for dig at sende oplysninger digitalt

Du skal selv bestille NemID på nemid.nu eller ved at kontakte Borgerservice eller SKAT.

Har du mistet dit NemID, kan du møde op i Borgerservice.

NemID er din adgangskode på internettet, som gør det sikkert for dig at se og oplyse fortrolige og følsomme oplysninger via internettet. Skal du i netbanken eller betjene dig selv hos det offentlige, skal du logge på med NemID.

Film om NemID

På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du en oversigt over film på dansk, tegnsprog, engelsk, tyrkisk, arabisk, farsi og somalisk om Digital Post, NemID og NemSMS.

Indhold hentet fra borger.dk

Som borger kan du få NemID på følgende måder:

  • bestille NemID digitalt - klik på 'Start'
  • få NemID via din bank. Her kan du få NemID til banken. Hvis du ønsker at tilgå offentlige tjenester, skal du bede om NemID med offentlig signatur
  • få NemID ved personlig henvendelse i kommunens borgerservice. Du skal huske at medbringe gyldig legitimation.
Indhold hentet fra borger.dk

Du skal forny dit NemID hvert tredje år, og det får du automatisk besked om, når det er tid.

Du kan få besked på forskellige måder:

  • når du logger på en offentlig eller privat hjemmeside med dit NemID, eller
  • ved at du modtager en mail eller et brev om at forny dit NemID.

Hvis du har en nøgleviser, skal du være opmærksom på, at du skal bruge dit nøglekort, når du fornyer dit NemID, også selvom du plejer at bruge din nøgleviser, når du logger på med NemID.

Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrelsens vejledning.

Indhold hentet fra borger.dk

NemID består af et bruger-id, en adgangskode og et personligt nøglekort med en række nøgler (engangskoder). Både netbankerne, det offentlige og en lang række private virksomheder benytter NemID. Det betyder, at du kun skal huske én adgangskode, uanset om du vil besøge din netbank, tjekke skatteoplysninger eller handle i en netbutik, der har tilmeldt sig NemID.

Brug NemID fra flere computere

NemID er ikke låst til et apparat. Med nøglekortet i hånden har du mulighed for at få adgang til hele din digitale hverdag, fx sygehusjournal, ejendomsoplysninger, status på venteliste til vuggestue osv., og du kan sikkert gå på din netbank fra flere forskellige computere, tablets eller telefoner med netadgang – fx derhjemme, på arbejdet eller på biblioteket.

Indhold hentet fra borger.dk

En nøgleviser er et lille apparat med en knap og en skærm, som anvendes i stedet for nøglekortet. Med en nøgleviser får du vist en nøgle ved et tryk på en knap. Du taster nøglen samme sted, som når du taster nøglen fra nøglekortet.

Nøgleviseren er ligesom nøglekortet personligt og passer kun til dit NemID. Derfor er det vigtigt, at du passer godt på den og opbevarer den et sikkert sted.

Du skal beholde dit nøglekort. Du får fx brug for det:

  • når du skal forny din NemID - ca. hvert tredje år
  • hvis du mister nøgleviseren og skal spærre den.

NemID nøgleviser er et supplement til dit nøglekort. Nøgleviseren er lidt hurtigere i daglig brug i forhold til nøglekortet. Den er et tilbud til dig, der bruger mange nøgler.

Læs mere om nøgleviseren.

Indhold hentet fra borger.dk

Du kan få NemID, når du:

  • er fyldt 15 år, dvs. er 15 år eller derover.
  • har et dansk cpr-nummer.
  • kan opfylde legitimationskravene.

Bemærk: Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en postadresse, som dine NemID-nøglekort kan sendes til.

Se krav til legitimation på nemid.nu.

Indhold hentet fra borger.dk

NemID giver adgang til både netbanken, offentlige hjemmesider og en lang række private tjenester.

Her finder du en liste over de tjenesteudbydere, der tilbyder adgang med NemID:

Indhold hentet fra borger.dk

Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice, eller du kan registrere dig online og hente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.

Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på ca. 195 kr. (2017) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.

Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark. Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.

Indhold hentet fra borger.dk

Nye nøglekort bliver sendt til din folkeregisteradresse. Hvis du ændrer adresse midlertidigt, eller hvis du udvandrer, kan du selv anføre en alternativ adresse i selvbetjeningen på NemID.nu.

Indhold hentet fra borger.dk

Hvis du har fået NemID via din bank, skal du sige ja til at knytte offentlig digital signatur til dit NemID, før du kan bruge NemID på offentlige og private tjenester.

Læs mere om at knytte offentlig digital signatur til dit NemID

Start bestilling af offentlig digital signatur til dit NemID:

Indhold hentet fra borger.dk

Hvis du har mistet dit NemID-nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.

Indhold hentet fra borger.dk

Ja, på NemID.nu under selvbetjening kan du bestille op til tre ekstra nøglekort. Ved henvendelse i banken eller hos kommunens borgerservice kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.

Indhold hentet fra borger.dk
Et NemID nøglekort står på en computers tastatur.

Kontaktinfo

Borgerservice
Torvet 5 - indgang B
7400 Herning
Åbningstider  

Tlf.: 96282400
Fax: 96282440
Send e-mail

Brug altid en sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Læs mere om sikker mail